Pohjoismaiset kuluttajat vaativat toimia viherpesun kitkemiseksi – ilmaston ja luonnon tila huolettaa monia
Ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutukset koetaan jo konkreettisesti myös Suomessa. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kuluttajat ovat valmiita muuttamaan elämäntapojaan, mutta ympäristölle paremmat valinnat koetaan usein hankaliksi. Viranomaisilta ja yrityksiltä odotetaankin toimia, joilla ympäristö asetetaan etusijalle.
Nordic Consumer Sustainability Index 2024 -tutkimuksen mukaan yli 2/3 suomalaisista on jo havainnut joitain ihmisten aiheuttaman ilmastonmuutoksen vaikutuksia, kuten muutoksia vuodenajoissa tai lämpötiloissa. Joka toinen on myös huomannut joidenkin itselleen tärkeiden luontoalueiden heikentyneen tai kadonneen.
– Ilmastonmuutos ja luontokato koetaan usein kaukaisena asiana, joka tapahtuu jossain tulevaisuudessa tai kaukana Suomesta. Nyt sen koetaan tulevan jo hyvin lähelle, mikä varmasti lisää huolta ympäristön tilasta ja myös kannustaa ympäristölle parempiin valintoihin, sanoo Joutsenmerkkiä ja EU-ympäristömerkkiä hallinnoivan Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen.
Laajan pohjoismaisen kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyritys Opinion Pohjoismaisen ympäristömerkinnän toimeksiannosta. Vastaajia oli yli 4 500, Suomesta noin 1 000.
Kuluttajat valmiita tekemään enemmän, mutta tukea tarvitaan
Suuri osa suomalaisista on jo tarttunut toimeen säästääkseen ympäristöä. Viimeisen vuoden aikana jopa 95 prosenttia on tietoisesti tehnyt ainakin joitain ympäristöä säästäviä valintoja. Lähes yhtä moni, 88 prosenttia, on myös valmis muuttamaan joitain elämäntapojaan, jos se hyödyttää luontoa.
– Kuluttajat tekevät jo monia helppoja arjen ympäristötekoja. Suurempiin muutoksiin tarvitaan kuitenkin myös viranomaisten ja yritysten tukea – esimerkiksi viherpesun sääntelyä parempien valintojen helpottamiseksi ja ympäristölle parempien tuotteiden laajaa tarjontaa, Holopainen kommentoi.
Nuorten keskuudessa korostuvat ympäristötietoiset elämäntavat, kuten vaatteiden hankkiminen käytettynä sekä kasvisruoan ja julkisen liikenteen suosiminen. Yli 60-vuotiaat puolestaan vähentävät ympäristövaikutuksiaan käytännöllisillä teoilla ja säästeliäisyydellä, esimerkiksi lajittelemalla jätteitä, vähentämällä energiankulutusta ja suosimalla ympäristömerkittyjä tuotteita.
Kuluttajien ympäristötietoisuus on myös nousussa. Kaikenlaisia ympäristötekoja jätteiden lajittelusta hävikin vähentämiseen, tavaroiden korjaamiseen, energiansäästöön ja lihansyönnin vähentämiseen tehdään tutkimuksen mukaan Pohjoismaissa nyt hieman enemmän verrattuna vuoteen 2022, jolloin vastaava tutkimus viimeksi toteutettiin.
Viherpesu ärsyttää, ympäristömerkkejä arvostetaan
Kuluttajat peräänkuuluttavat sekä viranomaisten että yritysten toimia kestävämmän kuluttamisen ja tuotantotapojen edistämiseksi. Esimerkiksi 87 prosenttia suomalaisista uskoo yritysten liioittelevan tuotteidensa ympäristöystävällisyyttä, ja lähes yhtä moni on myös usein ärsyyntynyt tuotteiden markkinoinnista ”vihreänä” ilman hyvää syytä.
Ratkaisuina laajaa kannatusta saivat muun muassa tahallisesta ja todennetusta viherpesusta langetettavat varoittavat sakot. Myös riippumattomat ympäristömerkit koettiin tärkeäksi avuksi ympäristölle paremmissa valinnoissa.
Yli 2/3 vastaajista piti kolmannen osapuolen sertifiointia luotettavana merkkinä ympäristölle paremmasta vaihtoehdosta. Pohjoismaiseen Joutsenmerkkiin luottaa jopa 87 prosenttia suomalaisista, kun yritysten omiin merkkeihin tai ympäristöystävällisyydestä viestiviin mainoslauseisiin sen sijaan luottaa alle kolmannes.
SuomiAreenassa suuntana kestävä Pohjola
Tuoreesta tutkimuksesta keskustellaan myös Porin SuomiAreenassa keskiviikkona 26.6. klo 12. Joutsenmerkin ja Pohjoismaiden ministerineuvoston järjestämässä paneelikeskustelussa kestävämpään kuluttamiseen pureutuvat Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen, kansanedustaja Krista Mikkonen, kulutustutkija ja professori Terhi-Anna Wilska, Orkla Suomen viestintäjohtaja Nina Olin sekä yrittäjä ja tietokirjailija Aku Varamäki.
Nordic Consumer Sustainability Index 2024
Ympäristön tila
- 73 % suomalaisista on jo havainnut joitain ilmastonmuutoksen vaikutuksia
- 51 % on huomannut joidenkin luontoalueiden tai -elämysten heikentyneen tai kadonneen
- 51 % pitää ilmastonmuutosta yhtenä kriittisimmistä ympäristöongelmista
Viherpesu
- 87 % suomalaisista uskoo yritysten liioittelevan tuotteidensa ympäristöystävällisyyttä
- 81 % on ärsyyntynyt siitä, että tuotteita markkinoidaan ”vihreänä” ilman hyviä perusteluja
- 86 % mielestä viherpesusta tulisi rangaista varoittavilla sakoilla
Kestävämpi kuluttaminen
- 88 % suomalaisista on valmiita muuttamaan joitain elämäntapojaan, jos se hyödyttää luontoa
- 81 % pitää velvollisuutenaan valita ympäristölle ystävällisempiä tuotteita
- 60 % kokee tekevänsä tarpeeksi edistääkseen kestävämpää kulutusta
Ympäristömerkit
- 87 % suomalaisista pitää Joutsenmerkkiä luotettavana merkkinä ympäristölle paremmasta vaihtoehdosta
- 30 % luottaa yritysten omiin ympäristöystävällisyydestä viestiviin merkintöihin
- 97 % tunnistaa Joutsenmerkin