Marttaliiton Asta Kuosmanen: ”Joutsenmerkistä tunnistaa kestävän vaihtoehdon”

30-vuotisjuhliaan viettävä Joutsenmerkki on ollut perustamisestaan lähtien näkyvästi esillä Marttojen toiminnassa. Martat itsekin täyttävät tänä vuonna pyöreitä, muhkeat 120 vuotta.

Ympäristömerkintälautakunnan tehtävänä on ottaa kantaa Joutsenmerkin asiantuntijoiden laatimiin kriteereihin ja uusien tuoteryhmien ehdotuksiin. Lautakunnassa on edustajia niin kuluttaja- ja ympäristöjärjestöistä, kaupan alalta kuin viranomaistahoiltakin.

Marttojen ympäristöasiantuntija Asta Kuosmanen ilahtui, kun liitolta pyydettiin edustajaa mukaan lautakunnan toimikaudelle 2018-2020.

– Olen todella tyytyväinen, että kuluttajilla on vahva edustus lautakunnassa, kun mukana on Kuluttajaliitto ja Martat. Lausuntoja meiltä on pyydetty toki aiemminkin.

Marttajärjestö perustettiin vuonna 1899. Tavoitteena oli auttaa suomalaisia perheitä kotitaloustaitoja opettamalla ja tietoa jakamalla. Sivistystä kodeille olikin yhdistyksen alustava nimi, mutta keisarilliselle senaatille se haiskahti arveluttavan vallankumoukselliselta. Siispä nimeksi vaihtui salonkikelpoisemmaksi arveltu Martta-Yhdistys.

Marttajärjestössä on yli tuhat alueellista yhdistystä ja toimintaryhmää sekä 14 alueellista piiriä, joiden kattojärjestönä toimii Marttaliitto. Jäseniä on jo 45 000.

Neuvontaa ja valistusta

Martoilta kysytään neuvoa niin pieniin arkisiin pulmiin kuin suurempiinkin kysymyksiin. Neuvonta on osa Kuosmasenkin päivittäistä työtä.

– Tulin Marttaliitolle alun perin kotipuutarha-asiantuntijaksi ja ympäristö tuli siinä ikään kuin kaupan päälle. Ympäristöasiat ovat vuosikymmenten aikana tulleet aina vain tärkeämmiksi ja samalla moniulotteisemmiksi.

Kestävä arki on Marttojen kotitalousneuvonnan teema vuosina 2018-2019

Martat ovat neuvonnassaan suositelleet Joutsenmerkkiä jo siitä lähtien, kun ensimmäiset tuotteet tulivat kauppojen hyllyille.

Marttojen kotitalousneuvonnan tehtävänä on välittää kuluttajille luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa ja helposti toteutettavia käytännön ratkaisuja. Näistä yksi esimerkki on vaikkapa ympäristömerkitty pyykinpesuaine.

Vuonna 2003 Martat järjestivät valtakunnallisen kampanjan, jossa jäsenet etsivät päivittäistavarakaupoista Joutsenmerkittyjä tuotteita ja kirjasivat havaintonsa. Kaikkiaan 80 tutkitusta kaupasta jokaisessa oli saatavilla ainakin joitain Joutsenmerkittyjä tuotteita useassa tuoteryhmässä.

Kampanjan lopuksi kauppiaille lähetettiin vetoomus Joutsenmerkityn valikoiman säilyttämiseksi ja laajentamiseksi. Myös parannusehdotuksia esimerkiksi tuotteiden esillepanoihin esitettiin.

Järjestön toiminta on edelleen vahvasti alkuperäisen tarkoituksen – kotitalousneuvonnan ja kansanvalistuksen – mukaista. Oman työuransa suurimmista muutoksista Kuosmaselle tulee mieleen internet, jonka kautta tavoitetaan suuri joukko ihmisiä.

– Verkkosivuillamme oli viime vuonna 2,7 miljoonaa käyttäjää ja yli 9 miljoonaa katselukertaa.

Liiton verkkosivuilta löytyykin hämmästyttävän laaja kattaus neuvoja monenlaisiin arjen askareisiin. Myös järjestön omasta toiminnasta ja historiasta on koottu sivuille paljon tietoa.

Merkityksellistä työtä

Ympäristömerkintälautakunta tapaa muutaman kerran vuodessa. Ympäristömerkinnän asiantuntijat esittelevät lautakunnalle käsiteltävät asiat, kuten uudet Joutsenmerkin kriteerit.

– Esitykset ovat erittäin hyvin valmisteltuja. Keskustelua on paljon ja asiantuntijoilta saa myös aina vastauksen, jos tulee tenkkapoota.

Jäsenten eri alojen asiantuntemuksen ja esitysten huolellisen valmistelun ansiosta lautakunnan toiminta on Kuosmasen mielestä varsin sujuvaa ja tehokasta. Työ on myös merkityksellistä.

– Joutsenmerkistä kuluttaja tunnistaa kestävän vaihtoehdon. Ilman merkkiä se olisi paljon hankalampaa.

Kuvat: Mikael Heiskanen, Marttaliitto