lapsi leikkii hotellihuoneessa

Matkailun päästöjen vähentäminen on jatkuvaa työtä

GreenStar on ekologinen kaupunkihotelliketju, jonka tavoitteena on vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan. Joutsenmerkki auttaa hotelliketjua kirittämään toimintaansa yhä paremmaksi ympäristölle.

Matkailuala aiheuttaa kahdeksan prosenttia globaaleista ilmastopäästöistä. Suuri osa päästöistä syntyy lentämisestä, mutta päästöjä aiheutuu myös majoituksesta, ruokailusta ja muusta kulutuksesta matkakohteessa. Ala on viime vuosina kasvanut voimakkaasti, mikä lisää matkailun kuormitusta ilmastolle ja ympäristölle.

Vuonna 2008 perustetun GreenStar Hotel -ketjun tavoitteena on, että sen hotellien vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan olisi positiivinen, ei negatiivinen. Hotelliketju pyrkii jatkuvasti vähentämään toiminnastaan syntyviä ilmastopäästöjä. Yhtiöllä on hotellit Joensuussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Vaasassa.

– Meille on tärkeää huomioida ympäristövaikutukset aina suunnittelusta ja toimintamalleista jokaiseen yksityiskohtaan asti. Ihmiset haluavat matkustaa tulevaisuudessakin, joten on myös meidän tehtävämme tehdä siitä vastuullisempaa, hotelliketjun perustaja Kristian Ikonen kertoo.

Joutsenmerkki vauhdittaa ympäristötyötä

Pian ensimmäisen hotellin avauduttua GreenStarissa huomattiin tarve ympäristötyön ulkopuoliselle vahvistamiselle, seurannalle ja dokumentoinnille. Pohjoismaissa toimiva Joutsenmerkki valittiin kumppaniksi sen tiukkojen ja jatkuvasti päivittyvien kriteerien takia. Merkki asettaa tiukat raja-arvot esimerkiksi hotellien veden- ja energiankulutukselle sekä jätemäärille.

– Joutsenmerkillä on sama tinkimätön asenne ympäristövaikutusten vähentämiseen kuin meillä. Meille on tärkeää, että kriteerit ovat tarpeeksi kunnianhimoiset ja että kumppani myös puskee meitä eteenpäin. Esimerkiksi veden- ja energiankulutus voi olla meillä hotellista riippuen alle puolet alan keskiarvosta.

GreenStar-ketjun hotellin vastaanotto

Vastuullisuudelle on myös kysyntää. Esimerkiksi Booking.com-sivuston teettämän kyselyn mukaan yli 70 prosenttia kuluttajista kokee, että matkailun on muututtava vastuulliseksi nyt eikä myöhemmin.

Jatkuvaa seurantaa ja vuoropuhelua

GreenStar-hotellien ja Joutsenmerkin yhteistyö perustuu vuosittaiseen seurantaan ja aktiiviseen vuoropuheluun, jossa tarkastellaan, miten alan kriteereitä voidaan kiristää edelleen.

GreenStarin Joensuun ja Jyväskylän hotellit ovat Joutsenmerkittyjä. Ketjun tavoitteena on hankkia Joutsenmerkki kaikille hotelleilleen.

– Joutsenmerkki ohjaa meitä pienempään veden- ja energiankulutukseen, parempaan kierrätykseen ja ekologisempiin tuotteisiin ja materiaaleihin. Kaikki tämä on osa ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Artikkeli on osa Joutsenmerkki ja ilmastonmuutos -julkaisua.