I love muovi -kampanja haastaa suomalaiset muovin lajittelun mestareiksi
Valtakunnallinen I love muovi -kampanja auttaa ja rohkaisee ihmisiä ja yhteisöjä aloittamaan pakkausmuovin lajittelun huhtikuussa. YLEn ideoiman kampanjan asiantuntija-apuna toimii myös Joutsenmerkki.
Viime vuonna kantautui huolestuttavia uutisia maailman muovijäteongelmasta, mutta mikä tilanne on omassa maassamme? Suomen jätevoimalat eivät tällä hetkellä kykene nielemään sitä määrää jätettä, mitä tuotamme. Tutkimusten mukaan suomalaisten sekajätteestä jopa 70–80 % voitaisiin kierrättää. Suomi on myös eurooppalaisessa vertailussa muovinkierrätyksen häntäpäässä.
Nyt on aika saada Suomi muovin lajittelun kärkijoukkoon!
Huhtikuussa valtakunnallinen I love muovi -kampanja auttaa ja rohkaisee ihmisiä ja yhteisöjä aloittamaan pakkausmuovin lajittelun. Muovin lajittelu ei ole monimutkaista, yksittäisten ihmisten pienistä lajitteluteoista syntyy suuri yhteisvaikutus. Tämänhetkinen tilanne muovin suhteen on kestämätön – kulutus vain kasvaa ja tuotanto sekä kierrätys eivät tue kestävää kehitystä. Yksi pullonkaula ketjussa on lajittelu ja kierrätys. Niiden avulla saadaan ratkaistua monta asiaa. On monesti turhaa ja ympäristöä kuormittavaa polttaa muovia, kun sen arvoa voisi säilyttää lajittelemalla ja kierrättämällä. Kun arvostamme muovia raaka-aineena, emmekä pidä sitä vain jätteenä, alamme kiinnittää huomiota sen käyttöön ja kulutukseen.
Koko Suomi mukaan talkoisiin!
I love muovi -kampanjan asiantuntija-apuna ovat mm. Suomen ympäristökeskus SYKE, Ympäristöministeriö, Luonnonvarakeskus LUKE, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Ympäristömerkintä Suomi (Joutsenmerkki), Muoviteollisuus ry, Suomen Kiertovoima Ry, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, Itä-Suomen yliopisto ja Suomen Uusiomuovi Oy.
Myös kymmenet kunnat ja kaupungit ovat ottaneet haasteen vastaan ja haluavat nostaa pakkausmuovin lajittelun huhtikuun teemaksi. Mukaan on houkuteltu myös kirjastot, koulut ja päiväkodit, muovin lajittelunatiivit kasvavat Suomessa nyt!
Kampanja näkyy huhtikuussa Ylen kanavissa
Ratkaisukeskeinen I love muovi -kampanja avaa muovin lajittelun tilannetta Suomessa. Kampanja jalkautuu kaikkiin Ylen kanaviin televisiosta radioon, Yle Areenasta sosiaaliseen mediaan. Tarjolla on ajantasaista tutkittua tietoa muovin kierrätyksestä. Kampanjan sisällöt yle.fi:ssä ja somessa on suunnattu erityisesti kotitalouksille. Svenska Ylen kampanjan nimi on Älskade plast.
Osana kampanjaa nähdään draamasarja, viihdyttäviä ja tietoa antavia videoita sekä huipennuksena suora tv-lähetys lauantaina 4.5. Yle TV1:ssä. I love muovin kotipesä löytyy osoitteesta yle.fi/ilovemuovi, josta löytyy suuri vinkki- ja ohjepankki pakkausmuovin lajitteluun. Jokainen suomalainen voi sivustolla kertoa osallistuvansa yhteisiin muovinlajittelutalkoisiin.
Helpoilla vinkeillä muovin lajittelun mestariksi
I love muovi on yhteisöllinen kampanja, joka avaa pakkausmuovin lajittelua ja tekee siitä yksinkertaista ja hauskaa. Kampanja tekee huhtikuussa myös kiertueen eri puolelle Suomea ja auttaa suomalaisia tekemään konkreettisia kierrätystekoja. Kampanja vierailee Tampereella, Lahdessa, Vaasassa, Joensuussa ja Oulussa. Paikkakunnilla kilpaillaan leikkimielisesti siitä, mikä kaupungeista lajittelee eniten kierrätettävää pakkausmuovia. Voittajakaupunki selviää suorassa lähetyksessä lauantaina 4. toukokuuta Helsingissä!
Kanna muovisi kekoon
I love muovi -kampanjan idea on lähtöisin Yleltä, kampanjan aihe itsessään ei luonnollisesti ole kenenkään oma vaan koskee meitä kaikkia – yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.
-Nyt on se hetki, kun meidän on syytä koko maana yhdessä tarttua tähän muoviongelmaan ja tehdä konkreettisia tekoja. Me emme voi tuottaa rajallisista luonnonvaroista jotain, joka poltetaan kertakäytön jälkeen jätteenä, tai pahimmillaan viskataan se vielä luontoon. Kuten yksi haastattelemistamme tutkijoista asian ilmaisi, nyt tarvitaan sotien jälkeisen ajan veroista jälleenrakennustyötä. Meidän kaikkien pienistä lajitteluteoista kertyy suuri yhteisvaikutus, painottaa I love muovi -kampanjan tuottaja Johanna Reen.
Kampanja-aika on 1.4. – 4.5., mutta vaikutukset ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen, tuleville sukupolville.