Ympäristömerkitty tekstiili on vastuullinen valinta

Vaatteita ja sisustustekstiilejä valitessaan yhä useampi etsii tuotteista hintalapun ohella merkkiä, joka varmistaa sen, ettei valinta edistä luonnonvarojen tuhlaamista, lisää ympäristön kemikaalikuormaa tai riskeeraa terveyttä. Myös vaatteiden kestävyys ja kierrätettävyys ovat kuluttajille tärkeitä valintaperusteita.

Tekstiili- ja muotiala tuottaa noin kaksi prosenttia globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä. Jos kasvu jatkuu ennallaan, on arvioitu että vuonna 2050 osuus voi olla jopa yli 25 prosenttia. Kun kuluttaja valitsee ympäristömerkityn tekstiilituotteen, tuotannon energian- ja vedenkulutus vähenee.

Ympäristömerkki hupparin saumassa tarkoittaa, että vaate on valmistettu puuvillapellolta paidaksi ympäristöä säästäen. Tuotantoketjut ovat kunnossa ja merkin haltija sitoutuu kehittämään prosesseja pitkäjänteisesti ja läpinäkyvästi.

‒ Kuituja ja tuotteita kehittämällä ala pyrkii vastaamaan asiakkaiden ekologisiin ja eettisiin vaatimuksiin. Kun vaatteessa näkyy Joutsenmerkki tai EU-ympäristömerkki, ostaja tietää, että koko ketju toimii läpinäkyvästi ja noudattaa vastuullisen liiketoiminnan periaatteita, toteaa pohjoismaisen ympäristömerkin lisensseistä Suomessa vastaava johtaja Sinikka Karppelin.

Vastuullisuus ja ilmasto tärkeää vaateostoksillla

Vaatebisnes saastuttaa globaalisti enemmän kuin lento- ja laivaliikenne yhteensä. Samalla vaatteita saa kaupasta halvemmalla kuin koskaan ja niitä myös ostetaan jatkuvasti enemmän. Suomessa vaatteiden ja kodintekstiilien kulutus on noin 70 000 tonnia vuodessa.

Tunnelin päässä on myös valoa, sillä kiinnostus vaatteiden vastuullisuutta kohtaan on herännyt. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista ottaa vastuullisuus- ja ilmastokysymykset huomioon vaateostoksilla. Lisäksi suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita tekstiilien kiertotaloudesta.

Sekä Joutsenmerkki että EU-ympäristömerkki asettavat tiukkoja vaatimuksia valmistuksessa käytettäville kuiduille ja kemikaaleille sekä tuotteen laatuominaisuuksille. Kriteereissä on myös työoloja koskeva vaatimus. Merkin saamiseen ei riitä, että lopputuotteen valmistava tekstiilitehdas toimii sääntöjen mukaan, vaan valmistajan on osoitettava, että myös koko tuotantoketju noudattaa asetettuja vaatimuksia.

‒ Alalle on tyypillistä, että alihankkijoita kilpailutetaan jatkuvasti ja tuotemallistot uusiutuvat usein. Esimerkiksi raaka-aineselvitys on tehtävä aina uudestaan, kun toimittaja vaihtuu.

Ympäristölle suosiollisia vaatteita joka lähtöön

Suomessa erilaisia Joutsenmerkki-tekstiilejä myyvät muun muassa vaateketju Cubus myymälöissään, vaatemerkki Pierre Robert Zalandon kautta sekä liikelahjoiksi, työasuiksi ja markkinointitarkoituksiin vaatteita maahantuova GC Sportswear.

Cubus on yhdessä Joutsenmerkin kanssa kehittänyt esimerkiksi newborn-malliston, jonka vauvoille suunnatut vaatteet on valmistettu hellästä luomupuuvillasta. Pierre Robertin Capsule Collection on villavaatemallisto, jossa vastuullisuus näkyy sekä malliston materiaaleissa että vaatteiden pitkässä käyttöiässä.

Sportswearin Cottover-merkkiset paidat, hupparit, collegepuserot ja housut ommellaan intialaisten Reilun kaupan viljelijöiden puuvillasta, jonka kasvatuksessa ei ole käytetty kemiallisia tuholaismyrkkyjä eikä lannoitteita.

EU-ympäristömerkin voi löytää pohjoismaisista Vallila Interiorin myymistä verhoilukankaista (esimerkiksi Kvadrat A/S, AB Ludvig Svensson, Gabriel A/S), JOHA A/S:n valmistamista lastenvaatteista ja puuvillalangasta, Tomorrow Denim -farkuista ja Neutralin yritystekstiileistä.

Kriteerit tiukentuvat

Ympäristömerkkien kriteerit on laadittu elinkaarinäkökulmasta, joten ne varmistavat ympäristöystävällisyyden tuotannon, käytön ja jätehuollon ajalta. Karppelinin mukaan Joutsenmerkin ja EU-ympäristömerkin kriteeristöjä uudistetaan jatkuvasti samaan tahtiin teknologia- ja materiaalikehityksen kanssa.

‒ Tavoitteena on vaikuttaa tuotantoon niin, että pitkäikäisten ja kierrätettävien, kestävästi viljellystä kuidusta valmistettujen tekstiilien valikoima laajenee vallitsevaksi käytännöksi.

Joutsenmerkin tekstiilien ja nahkatuotteiden uusi, entistä tiukempi kriteeriehdotus on nyt lausunnolla. Lausunnon voi antaa heinäkuun loppuun mennessä. Uudet kriteerit julkaistaan todennäköisesti loppuvuodesta 2020.