Ilmakuva Tokmannin logistiikkakeskuksesta Mäntsälässä. Kuva: Tokmanni

Ylpeästi halpa, muttei vastuuton – Tokmanni tuo vastuullisia vaihtoehtoja kaikkien ulottuville

Riippumaton ympäristömerkki on kätevä työkalu paitsi kuluttajille, myös kauppojen sisäänostajille.

Lopetetaan kerskakulutus ja maailma pelastuu. Olisipa se niin helppoa, mutta ilmasto- ja ympäristötekojen on ulotuttava syvemmälle, arkisiin perusasioihin.

Kestävä tulevaisuus edellyttää myös tarpeellisten käyttötavaroiden ja elintarvikkeiden tuotanto- ja toimitusketjujen kriittistä tarkastelua. Näin on todettu myös Suomen suurimmassa halpakauppaketjussa.

– Tokmannin arvoja on olla ylpeästi halpa, mutta se ei tarkoita, että ollaan vastuuton, Tokmannin vastuullisuuden projektipäällikkö Terhi Uusitalo tiivistää.

Vastuullisemmat toimintatavat vaativat investointeja. Miten vastuullisuustyö sopii halpakaupan toimintaan, vai sopiiko ollenkaan?

– Osa vastuullisuudesta maksaa, mutta sitten on myös asioita, jotka tuovat hintoja alas. Optimoidaan kuljetuksia, vähennetään energiankulutusta, minimoidaan hävikkiä. Vastuullisinta olisi olla ostamatta mitään, mutta arjen käyttötavaroita tarvitaan. Halpakauppa voi tuoda ne vastuulliset vaihtoehdot kaikkien ulottuville.

Esimerkiksi vaatevalikoimassaan Tokmanni pyrkii pikamuodin sijaan tarjoamaan edullisia arkivaatteita, jotka eivät hautaudu kaapin perälle nopeasti muuttuvien trendien takia.

Tukea ja uskottavuutta Joutsenmerkiltä

Kaupan päästöihin vaikuttavat esimerkiksi myymälöiden lämmitys ja valaistus, kylmälaitteet, kuljetukset, hävikki, jätteiden lajittelu ja pakkausmateriaalit.

Tokmannin päästövähennystavoitteet saivat elokuussa kansainvälisen Science Based Targets -aloitteen hyväksynnän. Se tarkoittaa, että asiantuntijat ovat arvioineet tavoitteiden olevan linjassa Pariisin sopimuksen kanssa, jotta ilmaston lämpeneminen saataisiin rajattua 1,5 asteeseen.

– Omia päästöjä on sitouduttu vähentämään vuoteen 2025 mennessä 70 prosenttia vuoden 2015 tasoon verrattuna. Isompi urakka on saada toimittajat asettamaan omia ilmastotavoitteita, Uusitalo kertoo.

Tokmannin tavoitteena on, että viiden vuoden kuluttua 80 prosentilla sen tavarantoimittajista on tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet.

Kokonaisuutena kauppojen päästöihin vaikuttaa tietenkin eniten valikoima, eli millaisia tuotteita kuluttajille tarjotaan, sekä tuotteiden käyttö. Jos kuluttajan on joskus vaikea tunnistaa ympäristön kannalta hyvät vaihtoehdot, ei ammattiostajien eli kaupan hankkijoidenkaan ole helppoa arvioida tuotteiden kaikkia ympäristövaikutuksia.

Siinä ympäristömerkeistä on paljon apua.

– Meidän kokoinen toimija ei pystyisi tekemään samaa työtä itse. Puuvillapellolle tai teknokemian raaka-aineisiin ei päästäisi millään käsiksi, tai täällä täytyisi olla armeija tekemässä sitä. Joutsenmerkiltä ja muilta saadaan tukea ja myös uskottavuutta siihen viestiin. Vastuullisuustyössä on oman työn lisäksi tosi tärkeää saada se kolmannen osapuolen varmennus, oli se sitten tehdasauditointi tai tuotesertifiointi.

Ympäristömerkkejä etsimässä

Myös Tokmannin asiakkaat arvostavat vastuullisuutta. Uusitalon mukaan kauppaketjun asiakastutkimuksessa vain kymmenisen prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei Tokmannin vastuullisuustyö heitä juuri kiinnosta.

Uusitalon omilla kauppareissuilla vastuullisia valintoja tehdään yksinkertaisella reseptillä.

– Etsin vastuullisuusmerkittyjä tuotteita. Voin olla varma, että joku on tarkastanut tuotteiden taustat.

Luottamusta vahvistaa myös henkilökohtainen kokemus. Uusitalo on aiemmin urallaan työskennellyt Joutsenmerkin kemikaaliasiantuntijana.