Vestren Joutsenmerkittyjä Bloc-penkkejä Bostonissa

Vestre: Pohjoismaista designia maailmalle

Vestren kaupunkikalusteiden korkea laatu, pohjoismainen muotoilu ja ympäristöarvot kiinnostavat maailmalla. Yritys hyödyntää Joutsenmerkkiä markkinoinnissa myös Pohjoismaiden ulkopuolella, esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Saksassa.

Norjalainen Vestre ei tyydy vain tekemään pöytiä ja penkkejä julkisiin tiloihin, vaan yrityksen visiona on parantaa elämänlaatua kaupungeissa. Tavoitteena on tulla tunnustetuksi maailman vastuullisimpana kalustevalmistajana.

Tavoitteiden saavuttamiseksi Vestren on pystyttävä viestimään, että korkealaatuiset tuotteet täyttävät kunnianhimoiset vaatimukset niin ilmaston, luonnonvarojen käytön kuin kemikaalienkin kannalta.

– Mahdollisimman kestävä tuotanto on aina ollut meille tärkeää, mutta halusimme myös näyttää sen konkreettisesti. Emme kuitenkaan halua lukemattomia erilaisia sertifikaatteja. On paljon parempi, että meillä on yksi huippustandardi kuten Joutsenmerkki. Elinkaarinäkökulma on meille tärkeä, kertoo Øyvind Bjørnstad, Vestren strategiasta ja kestävästä kehityksestä vastaava johtaja.

Vestren kalusteita on käytetty esimerkiksi New Yorkin uudistetulla Times Squarella.

– Pohjoismaissa Joutsenmerkki tunnetaan erittäin hyvin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Saksassa puolestaan auttaa, että voimme sanoa Joutsenmerkin olevan tyypin 1 ympäristömerkki, Bjørnstad sanoo.

Oma arvoketju haltuun

Vestre on hiljattain avannut upouuden tehtaan Magnoriin, lähelle Ruotsin rajaa. Modernin ja energiatehokkaan tehtaan avulla yritys haluaa näyttää, että Pohjoismaista on mahdollista kilpailla maailmanlaajuisesti, ympäristöarvoista tinkimättä.

– Oman arvoketjumme hallinta on äärimmäisen tärkeää. Aiemmin meillä oli omaa tuotantoa noin puolet, nyt olemme yltäneet jo yli 90 prosenttiin. Haluamme myös varmistaa, että täytämme yhä Joutsenmerkin vaatimukset, kun niitä tiukennetaan. Siksi on erittäin tärkeää, että pysymme tuotantoprosessin eturintamassa. Ajattelemme pitkäjänteisesti, Bjørnstad sanoo.

Emme halua lukemattomia erilaisia sertifikaatteja – on paljon parempi, että meillä on yksi huippustandardi kuten Joutsenmerkki.

Øyvind Bjørnstad, Vestre

Kiertotalous ja ilmasto liiketoiminnan ytimessä

Kiertotalous on keskeistä Vestren toiminnassa. Vaikka Vestre täyttää Joutsenmerkin vaatimukset kierrätysmateriaalien käytöstä, soveltuvista materiaaleista on ajoittain ollut pulaa. Siksi yrityksessä ryhdyttiin suunnittelemaan tuotteiden hankkimista takaisin pitkän käytön jälkeen, jotta ne voitaisiin purkaa ja materiaaleja hyödyntää omissa tuotteissa. Samalla varmistetaan, että materiaaleista saadaan kaikki tarvittavat tiedot, mikä voi muuten joskus olla haastavaa.

Moni yritys tavoittelee nyt myös ilmastoneutraaliutta, usein kompensaation avulla. Bjørnstad painottaa kuitenkin omien päästövähennysten tärkeyttä.

– Mekin ostamme nyt päästöhyvityksiä, mutta tavoitteenamme on luonnollisesti päästötön yhteiskunta. Teemme lujasti töitä sen eteen, että voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä arvoketjustamme mahdollisimman nopeasti. Ei voi olla niin, että päästöjä kompensoidaan, mutta muuten jatketaan kuten ennenkin. Ilmaston lisäksi myös luonnon monimuotoisuus, sosiaalinen kestävyys ja koko arvoketju ovat meille tärkeitä. Näitä on tarkasteltava kokonaisvaltaisesti, koska kaikki liittyy toisiinsa. Kestävän kehityksen on oltava liiketoimintamme ytimessä.

Vestre lukuina

  • Liikevaihto yli 240 miljoonaa Norjan kruunua vuodessa (n. 23 miljoonaa euroa)
  • Kasvua 75 % viimeisen viiden vuoden aikana
  • Myyntiä yli 30 maahan – liikevaihdosta 70–80 % viennistä
  • 350 Joutsenmerkittyä tuotesarjaa