Vain vastuulliset yritykset pärjäävät tulevaisuudessa
“Vastuullisuus on ollut meille Kiillossa aina tärkeää. Siksi olemme hakeneet Joutsenmerkkiä tuotteillemme jo yli 20 vuoden ajan", kertoo Kiillon tuotekehityspäällikkö Heidi Kähkönen.
”Kun saimme tuotteillemme ensimmäiset Joutsenmerkit vuonna 1996, olimme edelläkävijöiden joukossa. Ympäristömerkittyihin tuotteisiin liittyi vielä tuolloin ennakkoluuloja siitä, toimiiko tuote yhtä hyvin kuin kilpailijansa.
Nykyään tilanne on päinvastainen, sillä monet toimijat haluavat käyttää vain Joutsenmerkittyjä tuotteita. Se on yleistä esimerkiksi siivousalalla, jossa sekä yksityiset että kunnalliset toimijat haluavat käyttää Joutsenmerkittyjä pesu- ja puhdistusaineita. Olemme Kiillossa huomanneet, että Joutsenmerkki vaikuttaa muun muassa julkisiin hankintoihin.
73 % Kiillon ammattisiivoukseen käytetyistä puhdistusainelitroista on Joutsenmerkittyjä
Joutsenmerkki ei ole vain ympäristömerkintä, vaan se kertoo myös tuotteen turvallisuudesta ja toimivuudesta. Meidän alallamme turvallisuus liittyy etenkin raaka-aineisiin, joita käytämme. Joutsenmerkki säätelee esimerkiksi herkistävien ja haihtuvien aineiden käyttöä. Joutsenmerkitty tuote on siis ympäristöystävällinen, käyttäjälle turvallinen ja totta kai tehokas.
Koemme Kiillossa, että Joutsenmerkki on suunnannäyttäjä. Se on kriteereillään vienyt esimerkiksi puhdistusaineita turvallisempaan suuntaan ja uskon, että samankaltainen edelläkävijyys jatkuu edelleen.
Uusiutuvat raaka-aineet, pakkausten kierrätettävyys ja muovin uudelleen hyödyntäminen ovat asioita, joita sekä Joutsenmerkki että me Kiillossa haluamme edistää. Yhteistyö Joutsenmerkin kanssa on meille ehdottomasti kilpailuetu. Uskomme, että vain vastuulliset yritykset pärjäävät tulevaisuudessa.”
Suomalainen, 100-vuotias perheyritys Kiilto on tuttu pesu- ja puhdistusaineistaan. Kiilto kehittää ja valmistaa tuotteita neljällä toimialalla: rakentamisen, teollisuuden kiinnitys- ja hygieniaratkaisujen, ammattipuhtauden ja -hygienian sekä kuluttajatuotteiden aloilla. Kiilto työllistää noin 980 ihmistä 12 maassa.
Artikkeli on osa Joutsenmerkin vaikuttavuutta kartoittavaa julkaisua. Tutustu julkaisuun ja muihin yritystarinoihin täällä.