Tampere-talon kortteli. Kuva: Mikko Valtonen & Tampere-talo

Joutsenmerkittyjen kongressikeskusten kriteerit uudistuivat – Tampere-talo uusi merkkinsä ensimmäisenä Pohjoismaissa

Tampere-talolle myönnettiin Joutsenmerkki ensimmäisen kerran jo vuonna 2014. Merkki edellyttää esimerkiksi energiatehokkuutta, ympäristömerkittyjä hankintoja, ruokahävikin ehkäisyä ja luomutuotteiden monipuolista käyttöä.

Joutsenmerkin kriteerejä tiukennetaan noin viiden vuoden välein, muun muassa tekniikan kehityksen ja markkinatilanteen mukaisesti. Kun kriteerejä päivitetään, ei Joutsenmerkin kerran saavuttanut yrityskään pääse uusintahakemuksen kanssa helpolla.

– Merkin uusiminen ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu, vaan edellyttää kriittistä tarkastelua, konkreettisia toimia ja ohjeistusta omaa toimintaa kohtaan – miten voimme toimia vielä ympäristöystävällisemmin? pohtii Tampere-talon kiinteistö-, turvallisuus- ja vastuullisuuspäällikkö Marko Koivisto.

Ensimmäinen uuden kriteeristön mukainen hakija tekee ikään kuin pioneerityötä. Suomessa Joutsenmerkkiä hallinnoiva Ympäristömerkintä Suomi Oy saa Koivistolta kiitosta hyvästä yhteistyöstä.

– Yhteydenpito oli tiivistä, ja hakemuksemme auditoinut Malin Lindfors auttoi meitä hurjan paljon hakuprosessin mittaan – mutta ei myöskään päästänyt meitä helpolla. Ensimmäiseen hakuprosessiin nähden myös portaalin työkalut ovat kehittyneet merkittävästi, mikä antaa prosessille paljon lisäarvoa, Koivisto sanoo.

Aurinkopaneeleja Tampere-talon katolla. Kuva: Tampere-talo
Tampere-talon katolla on kaikkiaan 514 aurinkosähköpaneelia.

Kriteerit kattavat niin kiinteistön kuin ruokatarjoilutkin

Ravintolapalveluiden osuus Joutsenmerkin kriteeristössä on oleellinen. Tampere-talon keittiöpäällikkö Juhana Paturi toimi hakuprosessissa Koiviston työparina.

– Tarvittavien materiaalien kokoamisessa prosessi on selkeytynyt entisestään. Työ Joutsenmerkin eteen tukee myös muuta vastuullisuuden kokonaisuutta, kun esimerkiksi luomuraaka-aineiden osuutta tarkastellaan yhdessä Portaat Luomuun -ohjelman kanssa. Meillä onkin säännöllisessä käytössä jo n. 30 merkittävää luomutuotetta, mm. kaikki meillä tarjottu kahvi ja tee on luomua, Paturi kertoo.