Pikamuotia, viherpesua ja valtavia tuotantomääriä – ”Vaateyritysten pitäisi valmistautua alan todelliseen muutokseen”
Mistä tunnistaa ympäristölle paremman vaatteen, joka kestää aikaa ja käyttöä? Joutsenmerkki asettaa tekstiileille tiukat kriteerit huomioiden tuotteen koko elinkaaren. Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyyn mielestä ympäristömerkeillä on tärkeä rooli, sillä ne antavat kuluttajille ohjenuoran ympäristölle parempiin valintoihin.
Tekstiilialan vastuullisuus on otsikoissa yhä useammin. Aihe kiinnostaa ja puhuttaa, ja yhä useampi alan yritys pyrkiikin erottautumaan markkinoimalla tuotteita erilaisilla viherväittämillä. Samaan aikaan tekstiilien tuotanto saastuttaa enemmän kuin laiva- ja lentoliikenne yhteensä, eikä käännekohtaa ole näkyvissä. Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy on toiminut tekstiilialalla yli 25 vuotta ja kertoo nähneensä vaateteollisuuden muutoksen 90-luvulta tähän päivään.
– Opiskelin 90-luvun lopussa ateljeeompelijaksi, joten tiedän, miten hyvä vaate valmistetaan. Silloin ei ollut vielä nettikauppoja ja halvemmatkin vaatteetkin olivat laadukkaampia. Pääsin urani alussa käymään äitini työn kautta vaatetehtaalla Kiinassa, missä huomasin, ettei vaatteiden valmistaminen niillä menetelmillä ollut kestävää. Sen seurauksena tajusin, että minun on pakko pystyä tekemään tätä työtä hyvien puolella, Pyy kertoo.
Tuotantovolyymi tekstiilialan suurimpana haasteena
2000-luvulla tekstiilien tuotanto on jopa kaksinkertaistunut ja sille povataan yli 60 prosentin kasvua vuoteen 2030 mennessä. Suurimmat pikamuotiyritykset ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan ja erityisesti kiinalainen Shein on noussut suuremmaksi kuin H&M ja Zara yhteensä.
– Tällä hetkellä suurimpien pikamuotiyritysten tuotantovolyymi on valtava, minkä takia niiden toiminnasta seuraa enemmän haittavaikutuksia ympäristölle kuin kaikista muista tekstiiliyrityksistä yhteensä. Ongelma on siis liiketoimintamallissa, minkä vuoksi yritysten pitäisi valmistautua totaaliseen alan muutokseen, Pyy toteaa.
Tekstiiliteollisuudella on toimialoista neljänneksi suurimmat ympäristövaikutukset, sillä vaatteiden valmistamiseen kuluu paljon vettä ja energiaa. Samaan aikaan vaatteita tehdään enemmän kuin niille on kysyntää. Pyyn mielestä yritysten olisi tärkeää ottaa askel taaksepäin, jotta tuotantovolyymia saataisiin kohtuullistettua. Lisäksi niiden tulisi satsata kestävien ja korjattavien vaatteiden valmistamiseen.
Harkitumpaa kuluttamista varjostaa luottamuspula
Tekstiilien ympäristövaikutuksiin ovat heränneet myös kuluttajat. Valveutuneet ostajat kiinnittävät entistä tarkemmin huomiota tuotteen elinkaareen niin vaatteen kestävyyden kuin kierrätettävyyden näkökulmasta. Vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen (Joutsenmerkki & IPSOS) mukaan 86 % kuluttajista kokee haastavaksi tunnistaa, ovatko heidän ostamansa vaatteet tehty ympäristöasiat huomioiden. Pyyn mielestä kuluttajien tehtävä on haastava, sillä vaateyritykset luovat omia ympäristömerkkejä tai -sertifikaatteja, joilla voidaan yrittää luoda todellista vastuullisempaa kuvaa itsestään.
– Melkein kaikki vaateyritykset käyttävät jonkinlaisia ympäristömerkkejä tänä päivänä, mutta niistä kaikki eivät takaa puolueettomuutta. Jos materiaalista vain kaksikymmentä prosenttia on kierrätettyä, se ei ole oikeasti vastuullista. Kuluttajien luottamus saadaan säilytettyä vain kolmannen osapuolen sertifioinnilla ja niiden tiukoilla kriteereillä, Pyy kertoo.
Joutsenmerkitty tekstiili on valmistettu ympäristöä säästäen
Joutsenmerkin asettamat kriteerit tekstiileille ovat erittäin vaativat, sillä ne kattavat vaatteiden tuotantoketjun puuvillapellolta kaupan hyllylle. Joutsenmerkityssä tekstiilissä on otettu huomioon tuotteen raaka-aineet, käytetyt kemikaalit sekä lopullisen tekstiilin laatu ja elinikä. Lisäksi tekstiilien valmistuksessa tulee noudattaa YK:n työntekijöiden oikeuksia koskevaa yleissopimusta (ILO). Kriteerien tarkoitus on vähentää tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksia ja lisätä kiertotaloutta.
– Joutsenmerkki on yksi tärkeimmistä merkeistä juuri sen tunnettuuden takia. Kuluttaja kaipaa päätöstensä rinnalle ohjenuoraa, johon voi todella luottaa. Sen vuoksi olisi tärkeää, että tulevaisuudessa yhä useampi vaateyritys tekisi vastuullisuustyötään näiden kolmannen osapuolen sertifikaattien kriteerien mukaan, Pyy korostaa.
Kuluttajien luottamus saadaan säilytettyä vain kolmannen osapuolen sertifioinnilla ja niiden tiukoilla kriteereillä.
Outi Pyy, vastuullisuusvaikuttaja
Valveutuneet kuluttajat toivovat kestävää ja kierrätettävää
Ympäristölle paremmat valinnat yleistyvät myös tekstiileissä, ja kuluttajien kiinnostus kestävämpiin vaatteisiin kasvaa. Lisäksi maailmalla ja kotimaassa kehitetään uusia tekstiilikuituja, jotka voivat auttaa muuttamaan tekstiilialan suuntaa.
– Kaikki uusimmat tekstiili-innovaatiot, mitä esimerkiksi Suomessa on kehitetty viimeisten kymmenen vuoden aikana ovat todella tärkeitä tulevaisuuden kannalta. Jos näitä kuituja saisi kaikkiin tehtaisiin, kiertotaloudesta tulisi merkittävä osa vaateteollisuutta, Pyy uskoo.
Outi Pyy on aloittanut IVALO.COMin vastuullisuusjohtajana, mutta jatkaa kestävämmän tekstiilialan puolesta puhumista sekä vaatehuoltoon liittyvien vinkkien jakamista Instagram-tilillään. Hänen mielestään on tärkeää, että kuluttajat haluavat kuluttaa vastuullisempia vaatteita.
– Kuluttajat voivat tehdä oman osuutensa huoltamalla vaatteitaan sekä kuluttamalla arvopohjansa mukaisesti, Pyy summaa.
Outi Pyyn vinkit vastuullisempaan kuluttamiseen
- Etsi tuotteesta kolmannen osapuolen merkkejä kuten Joutsenmerkkiä.
”Merkit auttavat kuluttajaa tekemällä tuotteiden selvitystyön heidän puolestaan. Se ei tarkoita, että tuote olisi täydellinen, mutta kolmannen osapuolen sertifikaatti on aina parempi kuin ei mitään.” - Tutustu vastuullisempiin kauppapaikkoihin.
”Kannattaa lähteä etsimään ympäristömerkkien sivuilta, mitä vaatteita on saatavina esimerkiksi Joutsenmerkittyinä. Sitten on olemassa erilaisia vastuullisia kauppapaikkoja, joissa on tietty systeemi taustalla, minkä avulla määritellään vastuullisesti tuotetut vaatteet.” - Pyydä vaateyrityksiltä ympäristömerkittyjä tuotteita.
”Jos törmäät sellaiseen tuotteeseen, jonka välttämättä tarvitset tai haluat, mutta sitä ei ole saatavilla ympäristömerkittynä, laita asiakaspalautetta. Yritysten on tärkeä saada tietää, että kuluttajat myös toivovat ympäristömerkittyjä vaatteita.” - Huolla vaatteitasi oikein.
”Haluaisin, että kuluttajat kohtelisivat vaatteitaan samalla tavalla kuin autojansa. Esimerkiksi oikeanlainen pyykkihuolto saa vaatteet kestämään käyttöä pidempään. Olen koonnut Instagramiin @outilespyy paljon tietoa siitä, miten vaatteita kannattaa huoltaa, jotta niiden jälleenmyyntiarvokin säilyisi.”