Joutsenmerkki tekee tuloaan tapahtuma-alalle – PMMP:n stadionkeikalla testataan kriteerejä
Huippusuositun PMMP:n paluu huipentuu viikonloppuna kahteen loppuunmyytyyn keikkaan Olympiastadionilla. Konserttien taustalla jatkuu myös Warner Music Finlandin ja Joutsenmerkin yhteistyö tapahtumien ympäristövastuullisuuden kehittämiseksi.
Yksi vuosituhannen suurimmista ilmiöistä Suomen musiikkikentällä, PMMP, palasi tänä kesänä keikkalavoille kymmenen vuoden tauon jälkeen. Olympiastadionin keikoilla 23.–24.8. valokeilaan nousee myös ympäristövastuullisuus, kun Joutsenmerkin innoittamia toimenpiteitä testataan käytännössä.
Vastuullisuus onkin tärkeä ja nouseva teema myös tapahtuma-alalla, ja siksi Joutsenmerkki on ryhtynyt kehittämään tapahtumille omia kriteerejään. Warner Musicin tapahtumista kertyneitä kokemuksia hyödynnetään tässä työssä.
– Tapahtumat ovat luonteva ja toivottu lisä Joutsenmerkittyjen tuotteiden ja palvelujen laajaan perheeseen. Päivittäistavaroista, rakentamisesta ja esimerkiksi hotelleista tuttu ympäristömerkki voi näyttää suuntaa myös tapahtuma-alalle. Warner Music ja Olympiastadion ovat olleet kehitystyölle tärkeitä kumppaneita, Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen sanoo.
Ensimmäistä kriteeriversiota odotetaan lausuntokierrokselle tänä syksynä. Joutsenmerkin hakeminen tapahtumalle olisi mahdollista ensi vuoden aikana.
Yhteistyö tukee Joutsenmerkin kriteerikehitystä
Warner Musicin ja Joutsenmerkin yhteistyö tapahtumien ympäristövastuullisuuden kehittämiseksi alkoi vuoden 2022 Mestarit-kiertueella. Viime vuonna yhteistyöhön tuli mukaan myös Olympiastadion Kaija Koon Superstadion-keikan myötä.
– Tämä yhteistyö toivottavasti nostaa ympäristövastuullisuuden entistä vahvemmin valokeilaan koko tapahtuma-alalla. On tärkeää, että suuret toimijat ovat mukana kehittämässä uusia kestävyysstandardeja, joilla voi olla laaja-alainen vaikutus. Joutsenmerkin tuominen tapahtumiin asettaa uusia vastuullisuuskäytäntöjä, jotka hyödyttävät niin järjestäjiä kuin yleisöä, Warner Music Liven johtaja Ville Ahtiainen kertoo.
Stadionkeikoilta saadut kokemukset vaikuttavat siihen, millaisia Joutsenmerkityt tapahtumat tulevaisuudessa olisivat. Vaatimuksia asetetaan ainakin tarjoiluille, kertakäyttötuotteille, energiankäytölle, majoitukselle, kuljetuksille ja jätteille.
PMMP:n stadionkonserttien yhteydessä koeponnistetaan erilaisia toimenpiteitä esimerkiksi tarjoilujen ympäristökuormituksen vähentämiseksi. Tarjolla on runsaasti kasvisruokaa, jätteet lajitellaan tarkasti ja kertakäyttötuotteita sekä pullotettua vettä vältetään.
Suomen suurimmalla areenalla halutaan näyttää esimerkkiä
Olympiastadionilla kestävä kehitys ja vastuullisuus on huomioitu monin tavoin. Yksi Joutsenmerkillekin keskeinen kysymys on se, miten kymmenien tuhansien kävijöiden ruoka- ja juomatarjoilut hoituvat kertakäyttötuotteita välttäen, mutta tehokkaasti.
– Suurtapahtumissa kertakäyttöastioiden käyttöä on vähennetty siten, että esimerkiksi panimotuotteissa pyritään aina antamaan juoma asiakkaalle alkuperäisessä pakkauksessa eli tölkissä, joten juomia ei kaadeta erilliseen muoviastiaan. Stadionilla on noin 200 tölkinkeräysastiaa ja tölkkien kierrätysaste 95–98 %, Olympiastadionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju kertoo.
Kaikkien muiden tarjoilujen osalta Olympiastadion tekee jatkuvasti työtä kiertotalouden edistämiseksi. Suomen suurin tapahtuma-areena onkin Joutsenmerkille erittäin hyödyllinen koelaboratorio. Jos jokin saadaan toimimaan Olympiastadionilla, se toiminee myös muualla.
Sekä Warner Music Finland että Olympiastadion ovat tehneet myös Ympäristömerkkisitoumuksen. Sitoumukseen liittyneet organisaatiot edistävät ympäristömerkittyjä hankintoja omassa toiminnassaan.