Joutsenmerkistä tukea ympäristötyöhön – Hotel Mattsissa ja Ravintola Frejassa vastuullinen toiminta on kaikkien asia

Vuonna 2021 Espoon Matinkylään avatut Hotel Matts ja sen yhteydessä toimiva Ravintola Freja saivat Joutsenmerkin alkuvuodesta 2024. Merkin hakeminen on lisännyt ympäristöasioiden osaamista sekä osoittanut, että ympäristölle paremmat ratkaisut voivat myös tehostaa toimintaa.

Espoon Matinkylässä, aivan metroaseman tuntumassa, kohoaa 7. kerroksinen Hotel Matts, jonka alakerrassa toimii Ravintola Freja. Hotellin ylimmässä kerroksessa on viihtyisä terassi, Freja Rooftop, josta avautuu näkymät kaupungin ylle. Hotellille ja ravintolalle myönnettiin Joutsenmerkki yhdessä useiden Kassiopeia Hotels & Restaurants -kohteiden kanssa alkuvuodesta 2024.

– Päädyimme hakemaan Joutsenmerkkiä yhdessä hotellille ja ravintolalle, sillä se oli konkreettinen teko kohti kestävämpää ja vastuullisempaa tulevaisuutta, kertoo Kassiopeian ravintolatoimenpäällikkö Tiina Hietala.

– Vastuullisuus on myös yksi yrityksemme arvoista ja halusimme varmistaa sen toteutumisen toiminnassamme myös ulkoisen sertifikaatin kautta, Hotel Mattsin hotellitoimenpäällikkö Jani Hintikka jatkaa.

Joutsenmerkki ympäristötyötä ohjaamassa

Joutsenmerkityissä hotelleissa ja ravintoloissa ympäristö huomioidaan kokonaisvaltaisesti. Niissä muun muassa vähennetään energian- ja vedenkulutusta, lajitellaan jätteet ja koulutetaan henkilöstöä ympäristöasioissa. Lisäksi suositaan esimerkiksi ympäristömerkittyjä puhdistusaineita.

Ravintoloille on näiden lisäksi vielä omia vaatimuksia. Frejassa Joutsenmerkki näkyy erityisesti lähi- ja luomuruoan valikoimassa, mutta myös hävikin vähentämisessä niin keittiössä kuin asiakkaiden ohjaamisessa esimerkiksi pienemmällä lautaskoolla.

– Merkin hakeminen oli opettavainen kokemus, sillä se osoitti, kuinka monia asioita voi helposti muokata. Se myös järkevöitti monella tavalla toimintaamme, kun huomasimme, että esimerkiksi ilman yksittäispakattujakin tuotteita selviää, Hietala kertoo.

Pitkäjänteisiä tavoitteita ja osaamisen kehittämistä

Ympäristöasioihin kiinnitetään yhä aktiivisemmin huomiota hotelli- ja ravintola-alalla. Kulutuksen vähentämiseen pyrkivät monet, sillä se on ympäristöteon ohella myös taloudellista. Lisäksi esimerkiksi kotimaanmatkailu on entistä suositumpaa, mikä näkyy myös Hotel Mattsin asiakaskunnassa.

– Monipuoliset tapahtumapaikat lähellämme tuovat meille paljon vapaa-ajan matkailijoita niin yksittäisten tapahtumakävijöiden kuin erilaisten turnausosallistujienkin muodossa. Espoolaiseksi hotelliksi vapaa-ajan matkailijoiden osuus on ollut alusta alkaen poikkeuksellisen hyvä, Hintikka toteaa.

Ravintola Frejassa on tulevaisuuden varalle monenlaisia suunnitelmia, vaikka he ovatkin jo hyvin tyytyväisiä Joutsenmerkin myötä saavutettuihin muutoksiin. Luomu- ja lähiruoan lisääminen sekä henkilökunnan kouluttaminen entisestään ovat seuraavana asialistalla.

– Joutsenmerkin hakeminen on opettanut koko henkilöstöä ajattelemaan hävikkiä ja kierrättämistä konkreettisena osana arkea. Haluammekin siis jatkaa aktiivisesti osaamisemme kehittämistä vastuullisista toimintatavoista, Hietala summaa.