Joutsenmerkin ensimmäinen pohjoismainen kampanja: Nyt puhuvat ne, joille sanottiin ei
Joutsenmerkin pohjoismaisessa kampanjassa kerrotaan tarina niiden tuotteiden silmin, jotka eivät läpäisseet merkin tiukkoja ympäristövaatimuksia. Forsman & Bodenfors -toimiston toteuttamassa kampanjassa tuodaan esille myös ympäristömerkittyjen tuotteiden laajaa valikoimaa.
Tämä on Joutsenmerkin ensimmäinen kampanja, joka toteutetaan kaikissa viidessä Pohjoismaassa. Tavoitteena on osoittaa kuluttajille, että he voivat luottaa tekevänsä ympäristölle paremman valinnan hankkiessaan tuotteen Joutsenmerkittynä. Kampanja korostaa Joutsenmerkittyjen tuotteiden ja palvelujen laajaa valikoimaa aina pesuaineista maaleihin ja vaatteista rahastoihin.
Kampanja näkyy Suomessa sosiaalisen median kanavissa ja digitaalisilla mainospaikoilla metroissa, raitiovaunuissa ja metroasemilla.
Yhä useammat kuluttajat haluavat tehdä kestävämpiä valintoja. Samaan aikaan he kuitenkin kohtaavat monia päätöstä vaikeuttavia tekijöitä kuten lukuisia viherväittämiä, joiden paikkansapitävyyttä on vaikea todistaa.
– Kuluttajilta ei voi odottaa perehtymistä laajoihin ja monimutkaisiin ainesosaluetteloihin ja tuotantoprosesseihin aina ennen ostopäätöksen tekemistä. Sen vuoksi Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki, Joutsenmerkki, on olemassa. Se asettaa tuotteille tiukkoja ilmasto- ja ympäristövaatimuksia, jotka kirittävät yritysten ympäristötyötä. Kaikki tämä, jotta kuluttajan olisi helppo tehdä kestävämpiä valintoja, Joutsenmerkin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Minna Kinnari kertoo.
Uusi kampanja muistuttaa Joutsenmerkittyjen tuotteiden laajasta valikoimasta
Forsman & Bodenfors haastoi Joutsenmerkin ajattelemaan toimintaansa uudesta näkökulmasta. Sen tuloksena kampanjassa päädyttiin esittelemään Joutsenmerkkiä nimenomaan sellaisten tuotteiden näkökulmasta, jotka eivät olleet täyttäneet ympäristömerkin kunnianhimoisia vaatimuksia.
– Vaikka Joutsenmerkki on Pohjoismaiden tunnetuin ympäristömerkki, harvempi tietää, millaisia kriteerejä tuotteille ja palveluille asetetaan merkin saamiseksi. Tämän kampanjan avulla haluamme lisätä kuluttajien tietoisuutta ja muistuttaa, että Joutsenmerkki löytyy kymmenistä tuhansista tuotteista ja useista eri tuoteryhmistä, Kinnari toteaa.
Joutsenmerkistä on tulossa yrityksille entistä hyödyllisempi väline, sillä Euroopan unioni suunnittelee uusia sääntöjä yritysten vastuullisuusviestinnälle. Samalla se tulee voimakkaasti sääntelemään ympäristömerkkejä, jotta ne huomioisivat tuotteen koko elinkaaren keskeiset ympäristövaikutukset. Lisäksi niiden tulisi olla kolmannen osapuolen todentamia.
– Joutsenmerkin avulla suuri osa yritysten työstä on jo tehty, sillä se takaa tuotteiden tai palvelujen olevan ympäristön kannalta parempia valintoja koko elinkaarensa ajalta aina raaka-aineista kierrätykseen. Uudistamme säännöllisesti kriteerejä, jotta olisimme aina askeleen edellä kirittämässä yritysten ympäristötyötä, Kinnari summaa.
Joutsenmerkin uutta pohjoismaista kampanjaa tuetaan Pohjoismaiden ministerineuvoston Kestävä elämäntapa -hankkeen rahoituksella.