”Mikään yritys ei pärjää sanomalla, että kyllä ollaan vastuullisia” – Joutsenmerkki tuo Bernerin ympäristötyötä näkyville
Ympäristövastuullisuus korostuu yhä useammin niin arjen ostopäätöksissä kuin julkisissa hankinnoissakin. Bernerillä kysyntään vastataan muun muassa ympäristömerkityillä tuotteilla.
Kauppojen pesuaine- ja kosmetiikkahyllyillä valinnanvaraa riittää, mutta mistä tunnistaa ympäristölle hyvän vaihtoehdon? Pakkaukset vilisevät erilaisia ympäristöväittämiä, joiden luotettavuutta tai merkittävyyttä voi olla vaikea arvioida. Kaikkea olennaista ei välttämättä löydä ainesosaluetteloistakaan, vaikka osaisi etsiäkin.
Perinteikkäällä Bernerillä ympäristötyötä kirittävät niin perusteelliset elinkaariarvioinnit kuin ympäristömerkitkin, kuten Joutsenmerkki.
– Vastuullisuus on hyvin laaja ja moniulotteinen aihealue, ja kuluttajan voi olla vaikea hahmottaa, mikä on olennaista. Sertifioiduilla tuotteilla ja elinkaarianalyyseilla on tässä tärkeä roolinsa, Bernerin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Maria Nymander sanoo.
Jo 140-vuotias monialayhtiö valmistaa monia suomalaisten suosimia kosmetiikkatuotteita ja puhdistusaineita sekä maahantuo tunnettuja kansainvälisiä brändejä. Kuluttajatuotteiden lisäksi Berner on merkittävä toimija myös terveydenhuollossa ja laboratorioissa, maataloudessa sekä teollisuudessa.
Heinävedellä valmistettuja Joutsenmerkittyjä tuotteita löytyy muun muassa LV-, Heti- ja Bea Pro -tuoteperheistä.
Ympäristövastuullisuus kiinnostaa niin kuluttajia kuin ammattihankkijoitakin
Puhdistusaineissa ja kosmetiikassa Joutsenmerkki painottaa erityisesti kemikaalien turvallisuutta ympäristölle ja ihmisille. Vaatimuksia asetetaan myös esimerkiksi pakkauksille, tuotteiden laadulle ja raaka-aineiden hankinnoille.
Tänä päivänä kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia tuotteiden ympäristövaikutuksista, ja valmistajille esitetään hyvin yksityiskohtaisiakin kysymyksiä.
– Tuotteiden tehokkuus kiinnostaa aina kuluttajia varsinkin puhdistusaineissa, mutta myös kosmetiikassa. Koko tuotteen elinkaaresta kysellään. Luonnolliset raaka-aineet, vegaanisuus, pakkausten kierrätettävyys ja säilöntäaineet tai yleensäkin herkistävät aineet esimerkiksi kiinnostavat. Palmuöljy varmasti myös siksi, että se on ollut paljon tapetilla, Bernerin tuotekehityskemisti Minna Salmela luettelee.
Joutsenmerkki onkin usein helppo tapa varmistaa, että kuluttajaa askarruttavista ympäristöasioista on huolehdittu. Toisaalta merkin monipuolisissa ja elinkaaripohjaisissa kriteereissä huomioidaan myös seikkoja, joita moni ei tulisi ajatelleeksikaan.
Puhdistusaineita sekä kosmetiikka- ja hygieniatuotteita hankitaan paljon myös julkisiin laitoksiin. Erilaiset ympäristövaatimukset ovat yleistyneet myös hankintojen laatukriteereissä.
– Ympäristövastuullisuus on yhä useammin esillä ammattipuolen siivoustuotteiden hankintakilpailuissa. Siitä kysynnästä ensimmäisen Joutsenmerkityn tuotteen kehittäminen lähti aikanaan meilläkin vuonna 2010. Ruotsin markkinoilla ympäristömerkki on melkein välttämätön, Salmela kertoo.
– Helpottaa huomattavasti, jos on Joutsenmerkki. Silti melkein voisi toivoa, että julkisissa hankinnoissa olisi enemmänkin ympäristö- ja vastuullisuusvaatimuksia, Nymander täydentää.
Yrityksiltä odotetaan läpinäkyvää vastuullisuustyötä
Maria Nymander painottaa elinkaariarvioinnin ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkitystä ympäristövastuullisuudessa, sosiaalisia vaikutuksia unohtamatta. Niin asiakkaiden odotukset kuin esimerkiksi EU:n yritysvastuulle ja ympäristöaiheiselle markkinoinnille kaavailema sääntelykin ohjaavat yrityksiä yhä perusteellisempaan ja läpinäkyvämpään vastuullisuustyöhön.
– Viime vuosien aikana on näkynyt isoa muutosta sidosryhmien vastuullisuusvaateissa. Enää mikään yritys ei pärjää sanomalla, että kyllä ollaan vastuullisia, vaan kaiken tulisi perustua mitattuun tietoon ja faktaan, Nymander sanoo.
Kuvat: Berner Oy