Lidl Suomi tavoittelee oman toiminnan hiilineutraaliutta – tuotteiden päästöjä unohtamatta
Ympäristömerkityt tuotteet ja vastuullisuutta painottavat hankintalinjaukset auttavat pienentämään myös tuotevalikoiman ympäristövaikutuksia.
Tuotteiden ympäristövaikutukset ja vastuullisuus kiinnostavat myös edullisuutta painottavan Lidlin asiakkaita. Tähän kysyntään on haluttu myös vastata: esimerkiksi monille ketjun omien merkkien tuotteille on myönnetty suomalaisten hyvin tuntema Joutsenmerkki.
Lidlin valikoimassa merkin voi bongata esimerkiksi pehmopapereista, kosmetiikkatuotteista sekä puhdistusaineista.
– Kuluttajia kiinnostaa vastuullisuus enemmän ja enemmän. Suomen markkinoilla Joutsenmerkki on tunnettu merkki, joka kertoo asiakkaille tuotteen ympäristöystävällisyydestä, Lidl Suomen valikoimasta vastaava vastuullisuusasiantuntija Laura Kvissberg sanoo.
Myös yritysten suhtautuminen ilmasto- ja ympäristökysymyksiin on Kvissbergin mielestä muuttunut kohti parempaa.
– Ilmastonmuutos on siirtynyt vastuullisuusasiantuntijoiden työpöydiltä jokaisen työntekijän tietoisuuteen. Nykyään ilmastonmuutos on aiheena se, joka syystäkin kiinnostaa suurta osaa yrityksistä.
Uusiutuvaa energiaa ja tehokasta kierrätystä
Lidl Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta omassa toiminnassaan vuoteen 2025 mennessä. Kiinteistöt ja logistiikka ovat siinä avainasemassa. Esimerkiksi vuonna 2019 kaikissa Lidl Suomen kiinteistöissä siirryttiin käyttämään uusiutuvaa sähköä. Uusiin myymälöihin asennetaan aurinkopaneelit ja mahdollisuuksien mukaan niitä lisätään myös vanhoihin myymälöihin. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä 20 prosenttia toimipaikoista käyttää paikalla tuotettua aurinkoenergiaa.
Syksyllä 2020 avatussa Vantaan Vapaalan myymälässä erityishuomiota kiinnitettiin myös luonnon monimuotoisuuteen. Myymälän pihalla on esimerkiksi istutettua metsäniittyä, 75-metrinen lahopuuaita sekä linnunpönttöjä ja hyönteishotelleja.
Tuotteita Lidlin myymälöihin tuovat rekat vievät myös mennessään esimerkiksi lajiteltua muovia kierrätykseen.
– Olemme tosi tehokkaita kierrättäjiä, 93 prosenttia jakeista kierrätetään. Hyödytään siitä, että jakeet menevät jakelukeskukseen keskitetysti. Se on taloudellisestikin järkevää ja on ollut alusta lähtien mukana, Lidlin vastuullisuustyöstä vastaava asiantuntija Jenni Hakkarainen sanoo.
Lidlin myymäläverkostoa palvelee kolme jakelukeskusta Janakkalassa, Laukaalla ja Järvenpäässä. Vuonna 2019 avattu Järvenpään jakelukeskus lyhensi kuljetusmatkoja tuntuvasti, ja kuljetusten päästöt pienenivätkin noin 20 prosenttia.
Vastuullisuus on myös osa laatua
Vaikka suuren kansainvälisen kauppaketjun logistiikassa voidaan saavuttaa suuriakin päästövähennyksiä, suurin osa kaupan kokonaispäästöistä syntyy kuitenkin jo aiemmin tuotantoketjussa. Lidlillä halutaan pienentää myös tuotteiden valmistuksen ja raaka-aineiden ympäristövaikutuksia.
– Seuraava suuri haaste on epäsuorat päästöt. Yli 90 prosenttia päästöistä kuitenkin tulee myytävistä tuotteista, Laura Kvissberg muistuttaa.
Joutsenmerkityt tuotteet sopivat tähän yhtälöön hyvin. Merkin kriteereissä huomioidaan tuotteen koko elinkaari, ja vaatimuksia kohdistetaan ennen kaikkea sinne, missä niillä on suurin positiivinen vaikutus. Kriteerejä uudistetaan säännöllisesti tieteen ja teknologian kehittyessä.
Lidlin tuotevalikoiman kestävyyttä edistetään myös hankintoja ohjailevilla vastuullisuuskriteereillä. Hankintalinjauksia on jo tehty esimerkiksi palmuöljylle, soijalle ja hedelmille sekä kahville, teelle ja kaakaolle.
– Monissa vaaditaan 100 prosenttista sertifiointia. Hiljattain julkaistiin myös meidän puuvillalinjaus. Vuoden 2022 loppuun mennessä kaikki Lidlin tekstiilien puuvilla on vastuullista alkuperää, Kvissberg kertoo.
Lidlillä vastuullisuus nähdään myös osana tuotteiden laatua.
– Tavoitteena on tarjota paras hinta-laatusuhde, ja vastuullisuus on osa sitä, Jenni Hakkarainen tiivistää.
Talvella 2021 Lidl Suomi järjesti myös kampanjan, jossa etsittiin innovatiivisia ratkaisuja pakkausmateriaalien vähentämiseen. Pakkaustarinoita-kilpailun voittajat palkitaan kesäkuussa.