Hartela & Joutsenmerkki

Hartela toteutti TA:lle Varsinais-Suomen ensimmäisen Joutsenmerkityn asuinkerrostalon. Liedon Simpukkatie 17:ään viime vuonna valmistuneelle asuinkerrostalolle myönnettiin tavoiteltu Joutsenmerkki. Merkki auttaa vastaamaan tulevaisuudessa yhä kasvaviin ympäristövaatimuksiin.

Hartela on vuonna 1942 perustettu kotimainen ja perheomisteinen rakennusyhtiö. Yrityksen ensimmäinen Joutsenmerkitty kohde on samalla tilaaja TA-yhtymän ja koko Varsinais-Suomen ensimmäinen Joutsenmerkitty asuinkerrostalo. Merkki vaatii paitsi energiatehokkuutta ja tehokasta kierrätystä, myös tarkkuutta materiaalivalinnoissa ja laadunhallinnassa.

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Elina Tompuri kertoo, mitä Simpukkatien kohteelle ansaittu Joutsenmerkki heille merkitsee.

Miksi olette hakeneet Joutsenmerkkiä?

Vastuullisuustyössämme ympäristön kannalta keskeisimmiksi teemoiksi ovat nousseet rakentamisen ja rakennusten elinkaarenaikaiset ilmastovaikutukset ja energiankulutus. Haluamme huomioida vaikutuksemme entistä paremmin paitsi itse rakentamisessa, myös koko rakennuksen elinkaaren ajalta.

Joutsenmerkin edellytyksenä rakentamisessa on tiukkojen kriteerien täyttäminen suunnittelupöydältä rakennuksen viimeistelyyn. Merkin kriteerit on laadittu elinkaarinäkökulmasta, tavoitteena varmistaa vähäpäästöisyys paitsi rakentamisen, myös käytön ja lopulta materiaalien kierrätyksen ajalta.

Hartelassa uskomme, että ympäristön näkökulmasta kestävämmän rakentamisen kysyntä kasvaa tulevaisuudessa. Haluamme olla aktiivisena muutoksen ajurina viemässä tätä kehitystä eteenpäin.

Elina Tompuri, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Hartela

Miten Joutsenmerkki auttaa liiketoimintaanne?

Hartelassa uskomme, että ympäristön näkökulmasta kestävämmän rakentamisen kysyntä kasvaa tulevaisuudessa. Haluamme olla yhtiönä aktiivisena muutoksen ajurina viemässä tätä kehitystä eteenpäin yhdessä asiakkaidemme kanssa. Joutsenmerkki on tunnustettu ja luotettava sertifikaatti, joka osoittaa tuotteen täyttävän korkeat ympäristö- ja terveysvaatimukset.

Asiakkaamme ja muut sidosryhmämme ovat entistä tietoisempia ympäristökysymyksistä ja suosivat yhä useammin ratkaisuja, joilla on kolmannen osapuolen kestävyyssertifikaatti, kuten Joutsenmerkki.