Joutsenmerkin Vaikea saada, helppo valita -kampanjan kuva maalipurkista ja kampanjan logo

Kampanja luvanhaltijoille

Vaikea saada, helppo valita -kampanja on vauhdissa taas vuonna 2025. Tarjoamme Joutsenmerkin luvanhaltijoille kampanjan logon ja kuvapohjien lisäksi muun muassa ideoita somepostauksiin, jotka löydätte tältä sivulta.

Joutsenmerkin luvanhaltijoita

Ansaittu merkki esille

Luvanhaltijat voivat hyödyntää kampanjan logoa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mainoksissa ja verkkosivuilla. Joutsenmerkki on ympäristöteko, josta kannattaa myös kertoa – vaikea saada, mutta kuluttajalle helppo valita. Syksyllä 2024 Joutsenmerkin suomalaiset luvanhaltijat osallistuivat kampanjaan yli 100 postauksella.

Merkki onnistumisesta

Vuonna 2025 tarjoamme käyttöönne myös kuvapohjia, joiden tekstit korostavat luvanhaltijoiden onnistunutta työtä merkin saavuttamiseksi. Esimerkkikuviin voitte vaihtaa logonne ja kuvan Joutsenmerkitystä tuotteestanne tai palvelustanne. Muokattavat pohjat ovat saatavilla Photoshop- ja InDesign -formaateissa kolmessa kuvakoossa.

Inspiraatiota sosiaaliseen mediaan

Voitte käyttää oheisia tekstejä esimerkiksi somepostausten inspiraationa tai sellaisenaan. Kannustamme myös kertomaan, millaisia kriteerejä juuri teidän tuotteenne tai palvelunne täyttää ja miten merkki näkyy yrityksenne arjessa. Kriteerisivuilta löydätte tarkempaa tietoa, mitä merkki tarkoittaa eri tuoteryhmissä.

Esimerkki 1

Kuka vain ei voi saada Joutsenmerkkiä, mutta me onnistuimme siinä! Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki kirittää tuotteiden ja palveluiden kehitystä ympäristölle paremmaksi.

Kaikki tämä tärkeästä syystä – jotta ympäristölle paremmat valinnat olisivat helppoja.

Esimerkki 2

Kovan työn tuloksena olemme täyttäneet Pohjoismaiden virallisen ympäristömerkin lukuisat kunnianhimoiset kriteerit.

Joutsenmerkki ei kerro ympäristöystävällisyydestä vain yhdellä osa-alueella. Se takaa tuotteiden tai palvelujen olevan ympäristön kannalta parempia valintoja koko elinkaarensa ajalta, aina raaka-aineista kierrätykseen.

Siksi Joutsenmerkki on vaikea saada, mutta helppo valita.

Esimerkki 3

Tuotteiden tai palvelujen ympäristöystävällisyyttä on välillä monimutkaista selvittää. Joutsenmerkki tekee sen puolestasi!

Useat/kaikki tuotteemme ovat Joutsenmerkittyjä. Se takaa tuotteiden tai palvelujen olevan ympäristön kannalta parempia valintoja koko elinkaarensa ajalta aina raaka-aineista kierrätykseen. Tuotteille ja palveluille asetetaankin kymmeniä, tutkittuun tietoon perustuvia kriteerejä.

Lue lisää, mitä Joutsenmerkki merkitsee meille/Löydät Joutsenmerkityt tuotteemme täältä: (linkki)

Kuluttajat arvostavat Joutsenmerkkiä

Joutsenmerkki on Pohjoismaiden tunnetuin ympäristömerkki ja yksi Suomen arvostetuimmista brändeistä. Myös Vaikea saada, helppo valita -kampanja sai kuluttajilta hyvän vastaanoton: mainoksia pidettiin erottuvina ja ajankohtaisina. Niiden perusteella myös tartuttiin toimeen.

Pohjoismaisten kuluttajien mielipiteitä mainoksista ja niiden vaikuttavuudesta selvitettiin kyselytutkimuksella kampanjan ensimmäisen vaiheen jälkeen vuonna 2023 sekä uudelleen vuonna 2024. Tutkimukset toteutti Annalect Insights.

66 %
mainoksia nähneistä piti niitä relevantteina ja erottuvina
52 %
suhtautuu Joutsenmerkkiin myönteisemmin
41 %
etsii ostoksillaan Joutsenmerkkiä jatkossa yhä useammin

Pohjoismaista yhteistyötä

Kansainvälinen Vaikea saada, helppo valita -kampanja syntyi viiden Pohjoismaan yhteistyönä. Tutustu, miten kampanja rakennettiin ja miten se näkyi eri kanavissa:

Hyväksy seuraavat evästeet, jotta voit katsoa videon: statistics, marketing.

Tiesitkö tätä Joutsenmerkistä?

97 %
suomalaisista tunnistaa Joutsenmerkin
87 %
suomalaisista luottaa Joutsenmerkkiin
60 %
etsii ostoksillaan Joutsenmerkkiä

Lähde: Nordic Consumer Sustainability Index, Opinion 2024