Joutsenmerkin kriteerit valmistellaan pohjoismaisissa asiantuntijaryhmissä. Kaikki maat osallistuvat kriteerien laadintaan, käsittelevät lupahakemuksia, myöntävät sertifikaatit ja valvovat merkin käyttöä.
Pohjoismaisella tasolla Joutsenmerkin työtä koordinoi Pohjoismainen ympäristömerkintälautakunta, jonka jäsenet tulevat kansallisista lautakunnista. Pohjoismainen lautakunta päättää mm. siitä, mitkä tuoteryhmät tulevat merkin piiriin ja millaiset vaatimukset tuotteiden tulee täyttää.
Joutsenmerkki muissa Pohjoismaissa
Joutsenmerkin kansallisilta sivustoilta löydät runsaasti tietoa merkistä muilla pohjoismaisilla kielillä. Merkillä on myös englanninkielinen sivusto.
Pohjoismaiden ministerineuvosto
Joutsenmerkin ja sen vuonna 1989 perustaneen Pohjoismaiden ministerineuvoston yhteistyö on edelleen aktiivista ja monipuolista.
1980-luvun lopulla ihmiset alkoivat tulla yhä enemmän tietoisiksi ympäristön kuormituksesta ja sen seurauksista. Ympäristöasioihin herättiin myös poliittisella tasolla. YK:n ympäristön ja kehityksen maailmankomissio laati Brundtlandin raportin Yhteinen tulevaisuus, jossa kestävän kehityksen käsite määriteltiin ensimmäistä kertaa.
Pohjoismaiden ministerineuvosto päätti kehittää kuluttajille keinon tehdä ympäristön kannalta parempia valintoja. Näin syntyi Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki, Joutsenmerkki. Ministerineuvoston sinivalkoisen logon pohjalta luotiin Joutsenmerkin vihreä logo, jonka tänä päivänä lähes kaikki pohjoismaalaiset tunnistavat.
Sittemmin Pohjoismaiden ministerineuvosto ja Joutsenmerkki ovat tehneet monipuolista yhteistyötä. Ministerineuvosto on ollut muun muassa mukana kehittämässä Joutsenmerkittyjen rahastojen ja uusimpana verkkokauppakuljetusten kriteerejä.
Neuvoston visiona on tehdä Pohjoismaista maailman kestävin alue vuoteen 2030 mennessä. Visiota edistetään useilla kiinnostavilla hankkeilla, joista yksi koskee koskee kestävämmän elämäntavan helpottamista ja kannustamista.
Joutsenmerkin ja Pohjoismaiden ministerineuvoston uusin yhteistyö on Joutsenmerkin ensimmäinen yhteispohjoismainen mainoskampanja.