
Paplaset-hygieniatuotteille on myönnetty Joutsenmerkki – vastuullisuus valttina julkisissa kilpailutuksissa
Paperplast Oy:n Paplaset-tuotemerkin useille hygieniatuotteille on myönnetty Joutsenmerkki. Merkki ei ole vain osoitus ympäristövaatimusten täyttymisestä, vaan se myös vahvistaa Paperplastin asemaa julkisissa kilpailutuksissa ja tukee tuotteiden myyntiä.
Paperplast on yli 40 vuotta toiminut perheyritys, joka valmistaa erilaisia hygieniatuotteita niin ammattikäyttöön kuin kuluttajille omalla tehtaallaan Mäntässä. Heidän asiakkaitaan ovat muun muassa sairaalat, palvelukodit, hotellit, uimahallit ja hyvinvointipalvelut. Alkuvuodesta 2025 yrityksen oma tuotemerkki, Paplaset, on saanut Joutsenmerkin lukuisille tuotteilleen aina laudeliinoista hoitopöytärulliin.
– Olemme tienneet Joutsenmerkin olevan kilpailuetu alallamme, mutta se on nyt noussut suoranaiseksi vaatimukseksi julkisissa hankinnoissa. Kun tuotteemme ovat kestävällä tavalla tuotettuja, se helpottaa myyntiä huomattavasti, kertoo Paperplast Oy:n yrittäjä Henry Kouvonen.
Ympäristövastuullisuus vaatimuksena
Yhä useampi organisaatio vaatii vahvistusta hankittavien tuotteiden ympäristövastuullisuudesta. Siksi Paperplast päätyi hakemaan Paplaset-tuotteillensa Joutsenmerkkiä. Merkki tarkoittaa, että hygieniatuotteiden kemikaaliturvallisuudesta huolehditaan tarkasti. Myös raaka-aineiden ja tuotannon päästöjä rajoitetaan.
– Asiakkaamme ovat olleet hyvin tyytyväisiä ja laitamme merkin mielellämme näkyville niin pakkauksiin kuin verkkokauppaankin. Joutsenmerkki on tunnustettu ja arvostettu asiakaskunnassamme, Kouvonen kertoo.
Tutulla merkillä viherpesua vastaan
Samaan aikaan, kun yhä useampi odottaa yritysten viestivän vastuullisuudestaan, on viherpesusta tullut merkittävä ongelma. Useissa selvityksissä jopa puolet tuotteiden ympäristöväitteistä on todettu harhaanjohtaviksi, mikä heikentää kuluttajien luottamusta.
Kouvonen on pannut merkille viherpesusta käytävän julkisen keskustelun ja tunnistaa ongelman. Toisaalta hän kokee, että pk-yrityksille voi olla haastavaa saada ääntään ylipäätään kuuluviin, ja tehdystä ympäristötyöstä tulisi viestiä enemmänkin. Siinä Joutsenmerkki on ainutlaatuinen tuki, sillä virallinen kolmas osapuoli on tarkastanut tuotteen täyttävän tiukat ympäristövaatimukset.
– Joutsenmerkki auttaa meitä osoittamaan, että vastuullisuutemme ei ole vain sanahelinää. Prosessin aikana huomasimme, että merkin saaminen vaatii oikeita tekoja ja tiukkojen ympäristövaatimusten täyttämistä. Se antaa myös asiakkaillemme varmuuden siitä, että kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja pysymme kehityksessä mukana, hän summaa.