Karavan lämpökäsiteltyä puupaneelia. Kuva: Kärävä Oy

Karavan lämpökäsitellylle puulle Joutsenmerkki

Lämpökäsitelty puu käsitellään nimensä mukaisesti vain lämmöllä ja vesihöyryllä. Suosittuja käyttökohteita ovat esimerkiksi terassit ja saunat.

Karava-tuotteita valmistaa Pirkkalassa toimiva Kärävä Oy. Vuonna 1988 perustettu perheyritys valmistaa lämpöpuun lisäksi esimerkiksi seinäpaneeleja, sisäverhouslistoja ja saunan lauteita.

Suurin osa Karavan lämpöpuusta menee vientiin.

– Keski-Euroopassa lämpökäsitelty puu on kovassa suosiossa. Tulevaisuudessa varmaan kasvaa vielä enemmän, kun on valveutuneita kuluttajia. Lämpökäsiteltyä puuta voi käyttää ulkotiloissa, esim. terasseissa ja ulkoverhouksissa, toimitusjohtaja Jaakko Soini sanoo.

Suomessakin lämpökäsitellyn puun suosio on kasvussa, vaikka muun Euroopan myyntilukuihin on vielä matkaa. Kemikaaliton lämpökäsittely parantaa esimerkiksi puun säänkestävyyttä ja lämmöneristävyyttä. Suurimmat hyödyt saavutetaan siis ulkokäytössä, mutta lämpöpuuta voi yhtä lailla käyttää myös sisätiloissa, esimerkiksi saunoissa tai huonekaluissa. Elinkaarensa lopussa se voidaan myös kierrättää kuten käsittelemätön puu.

Kestävää metsänhoitoa, kestäviä tuotteita

Karavan lämpökäsitelty puu kuuluu Joutsenmerkin Kestävä puutavara -tuoteryhmään. Merkki on myönnetty männystä ja kuusesta valmistetuille Thermo-D-tuotteille.

Joutsenmerkin hakemisen osalta palaset loksahtivat kohdalleen viime vuonna, kun Karavan suuri norjalainen asiakas ja yksi tavarantoimittajista kiinnostuivat merkistä.

– Hakemusprosessi oli melko selkeä, ja Ympäristömerkinnältä saatiin riittävästi neuvoja. Jonkin verran piti tuottaa aineistoa ja dokumentteja, joita meillä ei ennestään ollut.

Joutsenmerkityltä puutavaralta edellytetään esimerkiksi, että tuote on lahonkestävyydeltään hyvä ja tuotettu kestävän metsänhoidon periaatteita noudattaen. Torjunta-aineita tai raskasmetalleja ei sallita.

Puun suosio kasvussa

Vähähiilisen puurakentamisen suosio ja korona-ajan remontti-innostus ovat kasvattaneet puutavaran kysyntää. Puutuotteiden myynti on viimeisen vuoden aikana kasvanut hurjasti, ja se on näkynyt myös Karavalla.

– Aika kiireistä on juuri nyt, liikevaihto melkein tuplattiin viime tilikaudella. Kuvastaa hyvin, että kiirettä on pitänyt, mutta hidastumisenkaan merkkiä ei näy. Tavaraa on vielä saatu, mutta kesä alkaa olla jo vähän nihkeä, kun alkaa kaikki loppua, Jaakko Soini kertoo.

Perinteikkään perheyrityksen kasvu ei jää tulevaisuudessa kiinni ainakaan omasta tuotantokapasiteetista. Karava laajentaa jo toimitilojaan viime vuonna hankitulle naapuritontille.

– Ollaan taas nousevan auringon alalla. Puun käyttö on saanut huikeasti uutta suosiota, esimerkiksi juuri näiden ympäristösyiden takia. Vihreiltä arvoiltaan parempaa, kunhan se tulee hallituista lähteistä eli ei hakata sademetsiä. Näkisin, ettei se suosio ole ainakaan laskemassa.