Joutsenmerkki vastuullisuuden keulakuvana uusimmassa bränditutkimuksessa
Brändien arvostusta kartoittavan tutkimuksen mukaan Joutsenmerkki on Suomen arvostetuin ympäristö- tai alkuperämerkki.
Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden toteuttaman Brändien arvostus 2019 -tutkimuksen tulokset julkaistiin tänään. Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki menestyi tutkimuksessa jälleen erinomaisesti, yltäen sijalle 11 kaikkiaan yli 600 brändin joukosta. Suomen arvostetuimman brändin tittelin nappasi tänä vuonna perinteikäs Fiskars.
Tutkimuksessa suomalaisia 15–79 vuotiaita kuluttajia pyydetään mainitsemaan eri tuoteryhmistä tunnistamiaan brändejä, jonka jälkeen riittävästi mainintoja saaneiden brändien arvostusta mitataan eri asteikoilla.
Erityisesti nuorten suosiossa
Korkeimmalle Joutsenmerkkiä arvostettiin 25–39 vuotiaiden vastaajien keskuudessa. Tässä ikäluokassa Joutsenmerkki ylsi palkintokorokkeelle asti, valloittaen kolmannen sijan Fiskarsin ja Fazerin takana. Kärkikymmenikköön Joutsenmerkki ylsi myös 15–24 vuotiaiden sekä 40–59 vuotiaiden ikäluokissa.
Erilaiset tuotteiden vastuullisuudesta ja alkuperästä viestivät merkit menestyivät tutkimuksessa ylipäätäänkin hyvin. Joutsenmerkin takaa sijoilta 13 ja 14 löytyvät kotimaisesta ruoasta viestivä Hyvää Suomesta -merkki sekä Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu. Reilun kaupan merkki on listan sijalla 61.
Joutsenmerkki on sijoittunut tutkimuksen kärkisijoille jo useana vuonna peräkkäin. Vuonna 2018 merkki ylsi listalla sijalle 14.