Joutsenmerkki kertoo tekstiilipalvelun vastuullisuudesta
Lindströmin Joutsenmerkitty käsipyyherulla on tuttu kaikille. Nyt myös Lindströmin tytäryhtiön Comfortan seitsemällä pesulalla on Joutsenmerkki.
Tekstiilien ja vaateteollisuuden päästöistä puhutaan enemmän kuin koskaan. Vaatteen, maton, lakanan tai pyyhkeen aiheuttamaan ympäristökuormitukseen voi tietenkin vaikuttaa esimerkiksi materiaalivalinnoilla ja tuotantotavoilla, mutta tuotteen käyttöäkään ei parane unohtaa. Kun tekstiilituotteet ovat laadukkaita ja niitä myös huolletaan oikeaoppisesti, elinkaarikin on pitkä ja päästöt pienenevät.
Yli 170 vuotta sitten lankavärjäämönä aloittaneen ja suureksi kansainväliseksi tekstiilipalveluyritykseksi kasvaneen Lindströmin liiketoiminta perustuu kiertotalouteen. Perheyrityksen tavoitteena on maailmanlaajuinen hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä – ja Joutsenmerkki on tärkeä osa tavoitteen saavuttamista.
Lindströmillä tekstiilien elinkaaren eri vaiheet tunnetaan läpikotaisin. Kun tekstiilien valmistus tai hankinta, pesu, korjaaminen ja lopulta kierrätyskin ovat omissa käsissä, myös ympäristöä säästävät ratkaisut on helpompi toteuttaa.
– Tekstiilien käytön aikainen ympäristövaikutus on aika iso. Tekstiilien vuokraukseen keskittyvänä yrityksenä voimme kuitenkin vaikuttaa laajasti tuotteiden koko elinkaareen. Olemme halunneet tehdä kaikkemme, että tekstiilihuollon ympäristövaikutus voidaan minimoida. Jos ajatellaan esimerkiksi vesipesua, mitä vähemmän käytetään vettä ja mitä vesitehokkaampia ollaan, sitä kustannustehokkaampiakin ollaan. Samalla, jos lämpöenergia pidetään prosessissa mahdollisimman pitkään, ollaan myös energiatehokkaita, Lindströmin laatujohtaja Harri Puputti kertoo.
Perheyrityksen palveluvalikoimaan kuuluu esimerkiksi hotelli- ja ravintolatekstiilien, mattojen, työvaatteiden ja terveydenhuollon tekstiilien vuokraus ja pesu. Asiakkaalle ammattimainen tekstiilipalvelu on vaivaton tapa hoitaa esimerkiksi työvaatehankinnat ja tekstiilien huolto.
– Tuotamme tekstiilit palveluna ja haluamme vapauttaa asiakkaat omistamisen tuskasta. Suurin haasteemme markkinoilla on se kuvitelma, että pyykinpesu onnistuu muun tekemisen sivussa, Puputti tiivistää.
Lindströmillä tehty työ sai hiljattain arvoisensa tunnustuksen, kun tytäryhtiö Comfortan seitsemälle pesulalle myönnettiin Joutsenmerkki.
Tehokkuus ja kemikaaliturvallisuus Joutsenmerkille keskeisiä
Joutsenmerkin vaatimukset olivat Lindströmillä jo tuttuja, kun merkkiä lähdettiin tavoittelemaan pesuloille. Monista toimitiloista löytyvillä käsipyyheannostelijoilla on ollut merkki jo kauan, ja myös monella Comfortan tekstiilipalveluja käyttävällä hotellilla itsellään on Joutsenmerkki.
– Joutsenmerkin kriteerit ovat aiemminkin toimineet sellaisena ohjenuorana meille. Olimme siis jo ennestään hyvin tietoisia, mitä merkin hakeminen tulee meiltä vaatimaan, prosessiasiantuntija Satu Järä sanoo.
Pesulalta merkki edellyttää esimerkiksi energiatehokkuutta ja matalaa vedenkulutusta. Muun muassa työvaatteiden, lakanoiden, mattojen ja moppien pesemisestä aiheutuville kasvihuonepäästöille on asetettu omat raja-arvonsa.
Joutsenmerkityn pesulan kaikkien pesukemikaalien on täytettävä tiukat ympäristö- ja terveysvaatimukset. Osan käytettävistä pesuaineista ja hankittavista tekstiileistä on myös oltava ympäristömerkittyjä.
– Pesuaineet piti käydä aika tarkkaan läpi, mutta Ympäristömerkinnältä tuli tähän hyvin apua. Pesuainetoimittajatkin ovat tehneet jo paljon näiden asioiden kanssa töitä ja vaihtoehtoja löytyy. Tekstiileistäkin meillä on yllättävän suuri osa jo ympäristömerkittyjä.
Comfortan Joutsenmerkityt pesulat Vantaalla, Mäntsälässä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Sodankylässä palvelevat esimerkiksi hotelleja ja terveydenhuollon asiakkaita. Kattava pesulaverkosto parantaa toimitusvarmuutta ja lyhentää kuljetusmatkoja. Samalla kuljetusten päästöt pysyvät kurissa.
– Energiamuotoja on jo vaihdettu ympäristöystävällisemmiksi kaikissa yksiköissä. Biokaasun, maalämmön ja aurinkoenergian käyttöä on myös selvitetty ja osin testattu. Tekstiilien kierrättämiseen on myös löydetty uusia yhteistyökumppaneita, Järä kertoo.
Tekstiilipalvelu on kiertotalouden ytimessä
Lindströmillä hotellitekstiileistä on jo aiemmin kierrätetty lähes 100 prosenttia. Esimerkiksi työvaatteiden ja terveydenhuollon tekstiilien kierrätys on haastavampaa, mutta siinäkin on otettu edistysaskelia.
– Comfortan tapauksessa positiivista on se, että meillä on enimmäkseen hyvin homogeeninen materiaali. Käytännössä lakanoita ja liinavaatteita sekä froteeta eli isot massat samankaltaista materiaalia. Se helpottaa kiertotalouden ratkaisuja. Puuvillatuotteille on jo selkeät materiaalivirrat, ja se on rohkaissut levittämään kierrätystä myös työvaatteisiin, jotka ovat heterogeenisempiä. Tavoitteemme on, että tekstiilit kierrätettäisiin 100 prosenttisesti vuoteen 2025 mennessä, Harri Puputti kertoo.
Tavoitteena on, että Lindströmin käytöstä poistamia työvaatteita, ravintolatekstiilejä ja mahdollisesti myös puuvillapyyherullia kiertäisi esimerkiksi rakennusten eristysmateriaaleihin ja akustiikkalevyihin sekä langaksi ja kankaiksi tekstiiliteollisuuden käyttöön.
Materiaali- ja energiatehokkuuden sekä uusien kiertotalousratkaisujen kehittäminen vaatii tietenkin paljon paneutumista ja usein myös investointeja. Lindströmillä vastuullisuustyö nähdään silti taloudellisestikin kannattavana.
– Jos kysytään että hei, haluammeko lähteä kehittämään liiketoimintaa ympäristömyönteisesti, niin ensimmäinen vastaus on tietysti kyllä. Vaalimme pitkiä asiakassuhteita, ja ympäristöasiat ovat varmasti myös asiakkaiden agendalla. Vastuullisuustyössä pitää olla hihat käärittynä ja lyhytaikaisesti voi tulla lisäkustannuksiakin, mutta uskomme tällä tavalla kannattavaan kasvuun.
Kuluneet puolitoista vuotta ovat olleet poikkeuksellisia myös Lindströmillä. Korona-aikana matkailun hiipuminen ja etätyöskentely hiljensi monet hotellit ja toimitilat, joka vähensi myös tekstiilipalvelujen tarvetta tilapäisesti. Paluu normaaliin tekee kuitenkin jo tuloaan.