Joutsenmerkki 30 vuotta: Naiset eturintamassa ympäristöasioissa

Naiset ovat eturintamassa muuttamassa elämäntapojaan entistä kestävämmiksi ja vähentämässä ilmastovaikutuksiaan. Miesten käyttäytymistapojen muuttaminen on haasteellisempaa. Näin kertoo Joutsenmerkin tuore tutkimus pohjoismaisista kuluttajista.

Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki täyttää tänään 30 vuotta. Vuonna 1989 Pohjoismaiden ministerineuvosto teki aloitteen virallisesta pohjoismaisesta ympäristömerkistä, joka ohjaisi kuluttajia harhaanjohtavien vihreiden merkintöjen viidakossa.

Juuri valmistuneen pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen (IPSOS 2019) mukaan 70 % pohjoismaisista naisista uskoo, että olemme matkalla kohti ympäristökatastrofia, jos emme muuta tapojamme nopeasti. Naiset erottuvat miehistä siinä, että he ovat kahden viime vuoden aikana tehneet paljon vähentääkseen omaa ympäristövaikutustaan.

Esimerkiksi

  • 40 % naisista on vähentänyt lihansyömistä, miehillä vastaava luku on 24 %
  • 48 % naisista on ostanut ympäristömerkittyjä tuotteita, miehistä 34 %
  • 60 % naisista on myynyt tai kierrättänyt perheen vanhoja vaatteita, miehistä 34 %
  • 20 % naisista on välttänyt lentokoneella lentämistä, kun on mahdollista käyttää muuta vaihtoehtoa. Miesten vastaava luku on 16 %.

– Siinä missä edelläkävijät 30 vuotta sitten halusivat tehdä ympäristöystävällisiä valintoja, tämän päivän edelläkävijät pohtivat, millainen kuluttaminen on ilmaston ja luonnonvarojen kannalta kohtuullista. Ympäristön lisäksi he ovat kiinnostuneita tuotannon eettisyydestä, eli esimerkiksi työntekijöiden oloista, Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen sanoo.

Yhä useampi valitsee Joutsenmerkin

Tutkimus osoittaa, että pohjoismaiset kuluttajat luottavat Joutsenmerkkiin. 77 % pitää tärkeänä, että Joutsenmerkki on puolueeton ja riippumaton tuotteista ja palveluista, joita se sertifioi.

74 % on sitä mieltä, että Joutsenmerkki helpottaa ympäristöystävällisten ostopäätösten tekemistä. 26 % etsii aina tai usein Joutsenmerkkiä tehdessään ostoksia – 10 vuotta sitten luku oli 6 %.