HSL vaati ympäristömerkittyä siivouspalvelua – Tommi Team vastasi haasteeseen

Kuvituskuva: Kumihanska ja suihkepullo

Joutsenmerkin ansainneella Tommi Teamilla kilpailutusten erilaiset laatu- ja ympäristökriteerit toivotetaan tervetulleiksi. Liian usein ainoastaan hinta ratkaisee.

Siivouspalvelulta odotetaan puhdasta jälkeä, mutta entä ympäristö? Joutsenmerkittyjen siivouspalvelujen kriteereillä pyritään edistämään tehokkaita ja ympäristöä säästäviä käytäntöjä siivousalalla.

Hiljattain Joutsenmerkki myönnettiin pääkaupunkiseudulla toimivan Tommi Teamin siivouspalvelulle. Yrittäjä Kristina Junnilalla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus siivousalalta. Oman yrityksen eli Tommi Teamin hän perusti vuonna 2015.

– Toimin toisessa yrityksessä, kun se myytiin pois. Silloin ajattelin, että olisi kiva tehdä omalla tavalla omaa juttua. Siitä se lähti. Asiakaslähtöisyys ja nopea reagointi on se oma tapa, ei tarvitse hakea hyväksyntää monelta taholta. Oma tupa oma lupa, Kristina Junnila kertoo.

Tommi Team on kasvanut nopeasti, jopa 50 prosenttia vuodesta toiseen. Nyt siivoojia on palkkalistoilla kuutisenkymmentä. Palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa toimitilasiivoukset, ikkunanpesut ja suursiivoukset. Kotisiivoustakin tarjotaan.

– Kasvu on saatu aikaan ketteryydellä ja hyvällä työllä. Ensimmäinen asiakkaamme on meillä edelleen, palvelutuotannosta vastaava Marko Junnila huomauttaa.

Tänä vuonna koronavirus on toki hieman hidastanut kasvua. Tehostettua siivousta tehdään niillä työpaikoilla, joissa yhä työskennellään tavalliseen tapaan. Toimitilojen siivouksen tarve on kuitenkin etätyön yleistymisen myötä vähentynyt.

Ympäristömerkittyä toimistosiivousta

Tommi Teamin asiakkaina on esimerkiksi kauppoja, teollisuuslaitoksia ja kuntosaleja. Yksi suurimmista asiakkaista on Helsingin seudun liikenne, jonka toimistosiivousta Tommi Team hoitaa. Viimeisimmässä kilpailutuksessa HSL asetti ehdoksi, että siivouspalvelulla on oltava ympäristömerkki.

Tarjoajien joukosta merkkiä ei löytynyt itse asiassa keneltäkään. Tommi Teamilla oltiin kuitenkin ketteriä, päätettiin hakea merkkiä ja se myös saatiin nopealla aikataululla. Moniin ympäristöasioihin kuten esimerkiksi ympäristömerkittyjen pesuaineiden laajaan käyttöön ja polttoainepiheihin autoihin oli jo yrityksessä panostettu.

Joutsenmerkityiltä siivouspalveluilta edellytetään muun muassa ympäristömerkittyjen siivouskemikaalien käyttöä, aineiden tarkkaa annostelua, jätemäärien seurantaa, taloudellisia kuljetuksia, henkilökunnan koulutusta ympäristöasioista ja dokumentoitua laadunhallintaa.

Kaikille Joutsenmerkin tuoteryhmille asetetaan myös laatuvaatimuksia. Periaatteena on, että Joutsenmerkityn tuotteen on toimittava yhtä hyvin kuin vastaavan ympäristömerkittömän tuotteen.

Laadusta tinkimättä

Tommi Teamilla erilaisten laatu- ja ympäristökriteerien toivotaan yleistyvän tarjouspyynnöissä entisestään. Voimakkaasti kilpaillulla alalla tarjouskilpailun ratkaisee usein pelkästään halvin hinta, eikä se ole omiaan nostamaan palvelun laatua tai alan arvostusta.

– Joissakin palveluissa hinnat ovat pysyneet samoina kuusi seitsemän vuotta. Nousupainetta olisi ja katteet matalat. Alan arvostusta on pyritty jo pitkään nostamaan, Kristina Junnila sanoo.

Yksittäisen yrityksen on kuitenkin vaikeaa erottua tavallista laadukkaammalla tai ympäristön paremmin huomioivalla palvelulla, ellei laatukriteerejä ole hankinnan ehdoissa tarkasti määritelty.

– Miten sitä tarjousten laatua sitten mittaa? Kuka kirjoittaa kauneimmin? Sertifikaatit ovat tässä hyviä ja selkeitä, eikä pelkkää puhetta.

Hankintalain mukaan julkiset hankkijat voivat hyödyntää riippumattomia ympäristömerkkejä hankinnoissaan. Ympäristökriteerit ovatkin yleistymässä julkisissa hankinnoissa, mutta myös yhä useammat yritykset ja yksityisasiakkaat odottavat palveluntarjoajien toimivan ympäristön kannalta vastuullisesti – tietysti laadusta tinkimättä.

– Siivoustyötä pystyy kyllä tuottamaan ympäristöystävällisesti eikä laatu siitä ainakaan kärsi, eli rohkaisen muitakin yrityksiä ja asiakkaita yhteisiin talkoisiin, Marko Junnilakin kannustaa.