Edelläkävijät erottuvat – Scandic-hotellit

Scandic-hotelliketju on vastuullisuuden edelläkävijä. Scandicille ympäristöystävällisesti toimiminen on kilpailuvaltti: ”Vaikka hotellin pitäminen onkin bisnestä, ei ympäristön suojelu ole bisneksestä pois vaan päinvastoin.”

Vastuulliselle matkailijalle Scandic on tuttu hotelliketju. Scandic on Pohjoismaiden johtava hotelliketju, jolla on Suomessa 24 hotellia. Scandic on myös esimerkillinen toimija vastuullisuudessa ja ympäristöasioissa. Ensimmäinen kestävän kehityksen ohjelma aloitettiin jo vuonna 1993. Yksi näkyvä merkki ketjun hyvästä ympäristötyöstä on se, että kaikki Suomen Scandic-hotellit ovat saaneet tai saamassa Joutsenmerkin.

Joutsenmerkki hankitaan hyödyn, ei huvin vuoksi

Scandicilla on pitkä kokemus Joutsenmerkin käyttämisestä. Scandic Simonkentän hotellipäällikkö Virpi Jokela-Achrenius pamauttaa spontaanin mielipiteensä Joutsenmerkin hankkimisen syistä.

-Ei tätä ole huvin takia hankittu, vaan hyödyn vuoksi!

Scandic on hotellibisneksen edelläkävijä vastuullisuudessa. Joutsenmerkki on yksi keino jolla edelläkävijyys on saavutettu.

-Joutsenmerkki on tunnettu ja vakiintunut juttu, joten siitä on ollut hyötyä brändin rakentamista varten.

Joutsenmerkki on tuonut kustannussäästöjä ja laatua

Joutsenmerkki ei kuitenkaan ole pelkkä markkinoinnin väline. Merkin taustalla olevat kriteerit opettavat toimimaan ympäristöystävällisemmin. Usein tämä tarkoittaa tehokkuutta ja kustannusten säästöä.

-Me Scandicilla emme ole hankkineet Joutsenmerkkiä vain merkin vuoksi, vaan kyse on myös rahan säästöstä. Kun säästämme energian ja veden kulutuksessa, säästämme myös rahaa.

Toimimalla Joutsenmerkin kriteerien mukaisesti voi omiin toimintaprosesseihin saada tarkkuutta ja varmuutta.

-Jos asiakkaalle tulee allerginen reaktio, niin voimme hyvällä omallatunnolla näyttää pesuaineet joilla vuodevaatteet on pesty ja puhdistusaineet joilla huone on siivottu. Ja ruoka-ainelistat meillä on tietysti valmiina kaikista ruoista allergikkoja varten.

Ympäristötyön lisäksi Joutsenmerkki tukeekin yrityksen laatutyötä.

Scandic Simonkenttä huone

Parempi mieli – parempi palvelu

Joutsenmerkillä on myös yksi ominaisuus, mikä on erittäin tärkeä palvelualalla. Joutsenmerkki sitouttaa ja motivoi henkilökuntaa tekemään asioita hyvin. Tämä näkyy myös asiakaspinnassa.

-Joutsenmerkkiin liittyvästä tekemisestä tulee parempi mieli. Sitä tietää tekevänsä työtä, jolla on hyvä tarkoitus. Vaikka hotellin pitäminen onkin bisnestä, ei ympäristön suojelu ole bisneksestä pois vaan päinvastoin.

Joutsenmerkin vaatimukset hotelleille

Joutsenmerkki asettaa useita tiukkoja vaatimuksia hotelleille:

  • energiatehokkuus
  • vähäiset hiilidioksidipäästöt
  • alhainen veden kulutus
  • jätteiden määrän vähentäminen ja tehokas lajittelu
  • ympäristömerkittyjen kemikaalien käyttäminen
  • ravintolassa runsas luomun käyttö
  • kasvisruokaa tarjolla päivittäin
  • hotelli suosii omissa hankinnoissaan ympäristömerkittyjä tuotteita
  • johtaminen ja henkilökunnan koulutus