Delipap: Hellävaraisuuden edelläkävijä jo 40 vuotta
Esittelyssä kotimainen perheyritys, jonka Joutsenmerkityissä vaipoissa moni suomalainen ottaa ensiaskeleensa.
Raaseporin Tammisaaresta lähtee maailmalle Joutsenmerkittyjä Muumi Baby -vaippoja, Kirkkonummen Veikkolasta Vuokkoset-terveyssiteitä. Molempia tuotantolaitoksia pyörittää perinteikäs perheyritys Delipap Oy, Suomen ainoa kertakäyttövaippojen ja terveyssiteiden valmistaja.
Delipapin vaipat, terveyssiteet ja tamponit ovat Joutsenmerkittyjä. Lisäksi yritys myy erilaisia hygieniatuotteita Helmi- ja Harmony-tuotemerkeillä.
Innoittajana ihoystävällisyys
Delipapilla on takanaan jo yli 40 vuoden historia. Kaikki lähti aikoinaan siitä, kun paperialan asiantuntija Raimo Nuortie halusi kehittää herkkäihoiselle pojalleen Oskarille harsovaippoja paremmin soveltuvan vaipan.
Vuonna 1976 hän sai idean pehmolevyrakenteesta, jossa vaipan raaka-aineena on harson sijaan murskattu paperimassa. Näin kosteus levisi ja imeytyi tasaisemmin vaippaan.
Pian oli pystyssä oma yritys, ja ensimmäinen patentoituja pehmolevyvaippoja valmistava tehdas avautui vuonna 1979. Jo vuotta myöhemmin valikoima laajeni Vuokkoset-terveyssiteillä.
Ihoystävällisyys ja allergisoimattomuus kulkevat usein käsi kädessä pienemmän ympäristökuormituksen kanssa. Siksi onkin luontevaa, että niin monella Delipapin tuotteella on sekä Joutsenmerkki että Allergia-, Iho- ja Astmaliiton merkki.
Ympäristötietoinen elinkaari
Delipapilla vastuullisuus huomioidaan laajemminkin kuin vain erilaisia sertifikaatteja hankkimalla. Vuonna 2014 yritys osallistui Suomen Ympäristökeskuksen järjestämään elinkaariklinikkaan, jossa yrityksiä autettiin tunnistamaan tuotantonsa elinkaarivaikutukset mahdollisimman kattavasti.
– Oivalsimme, että meidän tulee suunnata katseemme elinkaaren loppupäähän. Tuotteen hajoamisen aiheuttamia päästöjä tulisi vielä vähentää esimerkiksi vaikuttamalla tuotteen loppuhyödyntämiseen energiatuotannossa, kommentoi tuolloin Delipapin tuotantojohtaja Kari Kanerva.
Klinikalla tunnistettiin myös, että vuosien varrella jo tehdyllä työllä on ollut paljon positiivisia ympäristövaikutuksia. Siitä on tietysti takeena myös tuotteiden Joutsenmerkki.
Valitulla tiellä kohti tulevaa
Delipap on yhä Nuortien perheen omistuksessa. Perustaja Raimo Nuortien siirtyessä hallituksen puheenjohtajaksi vuosituhannen vaihteessa, yrityksen toimitusjohtajaksi nousi Oskari Nuortie. Siis se sama Oskari, joka innoitti perustajaisänsä tuotekehittelyä vuosikymmeniä aiemmin.
Sittemmin Oskari on siirtynyt vastaamaan tuotekehityksestä varatoimitusjohtajana, ja vuonna 2015 toimitusjohtajana aloitti hänen sisarensa Sanna Karhu. Delipapin tuotantopäällikkönä puolestaan työskentelee kolmas sisarus Riikka Nuortie.
Entä miltä näyttää perinteikkään perheyrityksen tulevaisuus?
– Tuotteemme ovat jo teknisesti hyvin kehittyneet, joten merkittäviä teknisiä tuoteuudistuksia ei ole suoranaisesti tulossa. Jatkamme valittua linjaa, jossa vaalimme ympäristöarvoja ja mahdollisimman puhtaita ja kemikaalittomia tuotteita, kertoo Delipapin markkinointijohtaja Katarina Hanell.
Delipapilla uskotaan siis ympäristöarvojen voimaan myös tulevaisuudessa. Ilmastokriisin ja muut ympäristöhaasteet vakavasti ottavia yrityksiä tarvitaankin nyt enemmän kuin koskaan.
– Nämä asiat näkyvät nyt yhteiskunnassa yleisinäkin trendeinä, mikä tarkoittaa, että myös sertifikaattien merkitys kasvaa. Suuntaamme katseen nyt myös prosessin alkupäähän vähentämällä raaka-aineiden määrää. Jos raaka-ainetta voidaan vähentää esimerkiksi 1 – 2 grammaa tuotetta kohden, se tarkoittaa jo merkittävää ympäristösäästöä koko tuotantoketjussa.
Kuvat: Delipap Oy & Mikael Heiskanen