Bränditutkimus uudistui – Joutsenmerkkiä arvostetaan edelleen
Kuluttajat arvostavat Joutsenmerkkiä, joka on 14. arvostetuin brändi yli 500 brändin joukosta. Kaikista arvostetuin merkki on 25–39-vuotiaiden keskuudessa, jossa se yltää viidenneksi.
Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonnan Brändien arvostus 2018 -tutkimus selvitti 541 brändin arvostuksen suomalaisten keskuudessa. Ympäristö-, alkuperä- ja muut merkit olivat tänäkin vuonna hyvin edustettuina tutkimuksessa, vaikka tutkimuksen tekotapa vaihtui edellisvuosista. Tämänvuotiset tulokset eivät ole vertailukelpoisia aiempiin vuosiin.
Joutsenmerkki löytyy sijalta 14 ja Hyvää Suomesta -alkuperämerkki on sijalla 18. Kummatkin merkit ovat perinteisiä, ja ihmiset tunnistavat logot nopeasti tuotepakkauksista.
Ympäristömerkinnän toimitusjohtajan Riikka Holopaisen mukaan Joutsenmerkin arvostuksen näkymät ovat hyvät tulevaisuudessakin.
– Joutsenmerkillä on edelleen arvostettu asema, ja kiinnostus Joutsenmerkkiin on kasvanut yritysten keskuudessa, minkä voi päätellä lupamäärien kasvusta. Lisäksi uudet luvanhaltijat ovat alkaneet panostaa Joutsenmerkin esiintuomiseen omassa viestinnässään ja markkinoinnissaan. Olemme keskittyneet kahtena viime vuonna enemmän B2B-myyntiin, mutta Joutsenmerkin 30-vuotisjuhlavuosi 2019 tulee näkymään voimakkaasti koko vuoden aikana eri medioissa ja tapahtumissa myös kuluttajille päin, Holopainen kertoo.
Perinteisiä brändejä kymmenen kärjessä
Kymmenen kärkibrändiä ovat: Abloy, Fiskars, Fazer, Fazerin Sininen, Arabia, Yle, Hackman, Iittala, Valio ja Google.
Tutkimuksen kohderyhmä oli 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi noin 6 900 henkilöä ja se toteutettiin kesäkuussa 2018.