Matas-tuotteita

Matas: Joutsenmerkki vahvistaa kuluttajien luottamusta ja tuo kilpailuetua

Kosmetiikkaketju Matas käyttää Joutsenmerkkiä lisätäkseen kuluttajien luottamusta ja erottuakseen joukosta. Joutsenmerkillä on keskeinen rooli myös yrityksen tuotekehityksessä ja viestinnässä.

Vuonna 1949 perustettu Matas on tänä päivänä Tanskan suurin kauneuden ja terveyden vähittäiskauppaketju, jolla on 266 myymälää ja noin 2 500 työntekijää eri puolilla maata. Vuonna 2023 Matas osti ruotsalaisen KICKSin, jolla on 226 myymälää Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Samalla se nousi alallaan Pohjoismaiden markkinajohtajaksi.

Joutsenmerkki ensimmäisenä Pohjoismaissa

Matas on 75-vuotisen taipaleensa aikana menestynyt sopeutumalla ajan trendeihin, kuten kosmetiikan kemikaaliturvallisuuteen ja ympäristöystävällisempiin tuotteisiin. Siitä kertoo muun muassa Matas Natur -tuotesarjalle vuonna 1997 ensimmäisenä ihonhoitosarjana myönnetty Joutsenmerkki.

Nykyään useilla Matas-tuotesarjoilla on Joutsenmerkki. Joukosta löytyy muun muassa vauvojen ihonhoitoon suunnattu tuotesarja sekä aurinkosuojien sarja, joka sai vuonna 2006 Joutsenmerkin ensimmäisenä Pohjoismaissa. Joutsenmerkin korkea tunnettuus on Matasin mukaan suuri vahvuus.

– Sertifikaatin tunnettuus on valtava etu, kun kuluttajat punnitsevat vaihtoehtoja ostotilanteessa. Joutsenmerkki on virallinen ja erittäin uskottava merkki. Se tuo asiakkaillemme mielenrauhaa ja auttaa rakentamaan luottamusta brändeihimme, Brand Marketing Manager Kirsten Johansen sanoo.

Matas käyttää Joutsenmerkkiä aktiivisesti kolmen oman tuotemerkkinsä, Matas Striberin, Matas Naturin ja Matas Medicaren, markkinoinnissa vahvistaakseen kilpailukykyään ja auttaakseen kuluttajia tunnistamaan ympäristölle hyvät vaihtoehdot.

– Viherväittämiä koskevan lainsäädännön myötä Joutsenmerkki vahvistaa Matas Natur -brändiämme entisestään. Tuotteiden Joutsenmerkki on selkeä etu, ja sen avulla voimme jatkossakin viestiä tuotteiden ympäristöhyödyistä.

Joutsenmerkitty tuotevalikoima jatkuvassa kasvussa

Matas käyttää Joutsenmerkkiä myös tuotekehityksessään. Sekä Joutsenmerkin kriteerit että yrityksen oma tuotekehityspolitiikka kulkevat lainsäädännön vaatimusten edellä.

Vuonna 2017 Matasilla oli omassa valikoimassaan 227 Joutsenmerkittyä tuotetta. Nyt ketjun omien tuotemerkkien joukossa on lähes 400 erilaista Joutsenmerkittyä tuotetta. Laajasta Joutsenmerkitystä valikoimasta huolimatta Matas aikoo jatkaa samaa kehitystä myös tulevaisuudessa.

– Ympäristöystävällisempien ja turvallisempien tuotteiden kysyntä kasvaa, minkä vuoksi pyrimme jatkuvasti laajentamaan Joutsenmerkittyä valikoimaamme. Tavoitteenamme on tarjota jokaisessa tuoteryhmässämme vähintään yksi Joutsenmerkitty vaihtoehto, Johansen sanoo.

Matas Group

  • Perustettu vuonna 1949
  • Tanskan suurin kauneuden ja terveyden vähittäiskauppa
  • 2 500 työntekijää Tanskassa, KICKSin hankinnan myötä Pohjoismaissa noin 4 000
  • Valikoimissa yli 70 000 tuotetta
  • Omista tuotteista lähes 400:lla on Joutsenmerkki
  • Liikevaihto 7,8 miljardia Tanskan kruunua (noin miljardi euroa) tilikaudella 2023/2024