Joutsenmerkityssä GreenStarissa tehdään töitä ympäristön ehdoilla
GreenStar on 2000-luvun alussa perustettu hotelliketju, jonka kaikilla viidellä hotellilla on kokonaisvaltaisesta ympäristötyöstä kertova Joutsenmerkki. Hotelliketjun perustaja Kristian Ikoselle se on osoitus uskottavasta ympäristötyöstä ja edelläkävijyydestä.
Vuonna 2008 Kristian Ikonen perusti veljensä kanssa ensimmäisen GreenStar-hotellin, jonka kantavana ajatuksena oli tarjota ympäristölle parempia hotelliöitä. Joensuussa sijaitsevan hotellin ympäristötyölle kaivattiin kuitenkin kumppania, jolta saataisiin selkeät suuntaviivat toimenpiteille. Tätä varten he kävivät läpi kaikkien vastuullisuusmerkkien vaatimukset ja vertailivat niiden uskottavuutta. Siksi GreenStar päätti hakea Joutsenmerkkiä.
– Olemme aina halunneet vaikuttaa tulevaisuuteen. Se ei onnistu menemällä sieltä missä aita on matalin. Siksi tarvitaan vaativaa kolmatta osapuolta, joka myös osoittaa vastuullisuuden toteutuvan. Siinä Joutsenmerkki on ollut loistava. Toimialallamme ei ole kunnianhimoisempaa merkkiä, joka olisi kaiken lisäksi relevantti muissakin Pohjoismaissa, GreenStarin toimitusjohtaja Kristian Ikonen kertoo.
Joutsenmerkki vahvistamassa brändiä ja henkilökunnan osaamista
Nyt GreenStar-hotelleja on viidellä paikkakunnalla: Joensuussa, Jyväskylässä, Vaasassa, Lahdessa ja uusimpana Oulussa. Hotelleista kaikki ovat läpäisseet Joutsenmerkin kriteerit, mikä tarkoittaa kulutuksen vähentämistä, jätteiden lajittelua ja ympäristömerkittyjen tuotteiden käyttämistä esimerkiksi siivouksessa. Lisäksi edellytetään hävikin minimoimista ja henkilökunnan kouluttamista ympäristövastuullisuudesta.
– Olemme olleet todella tyytyväisiä Joutsenmerkkiin. Asiakkaat tunnistavat sen ja se tukee omaa viestintäämme. Raportointi vahvistaa myös organisaation sisäistä ymmärrystä tehtävistä asioista, ja olemme perehtyneet moneen asiaan enemmän merkin päivittyvien kriteerien myötä, Ikonen toteaa.
Tulevaisuudessa Ikonen toivoo GreenStarin voivan laajentua Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle. Hän uskoo hotellikonseptin toimivan myös suuremmissa kaupungeissa, jossa matkailijat haluavat majoittua edullisemmin ja niin, että ympäristöasiat on mietitty heidän puolestaan.
– Uusien kohteiden kartoituksessa pyrimme myös varmistamaan, että ne pystyvät täyttämään niin omat vaatimuksemme kuin Joutsenmerkin kriteerit. Eteenpäin katsova asenteemme on saanut keskittymään sellaisiin asioihin, millä on ympäristön kannalta eniten väliä.