Merkityksiä tavoitteleva kuluttaminen yleistyy
“Merkityksellisyydestä tulee kuluttajakäyttäytymisen uusi normaali.” Näin ennustaa kestävän hyvinvoinnin asiantuntija ja apulaisprofessori Arto O. Salonen, joka puhuu aiheesta Ympäristömerkinnän tulevassa asiakasseminaarissa maaliskuussa.
Halpuus ja helppous eivät ole enää ainoat attribuutit, joiden perusteella tuote päätyy kuluttajan ostoskoriin. Merkityksiä tavoitteleva kuluttaminen yleistyy enenevässä määrin ja ilmiö osa suurempaa yhteiskunnallista siirtymää. Salosen mukaan siihen sisältyy ihmisen tarve kuulua johonkin itseään suurempaan.
– Merkityksellisyyden kokemuksen tiedostaminen yksilötasolla lähtee siitä, että ihminen kokee olevansa oman elämänsä tekijä eikä objekti, joka ajautuu kohtalonomaisesti päivästä toiseen. Se edellyttää kokemuksen siitä, että ottaa omaa elämää haltuun ja tulee sen tekijäksi, Salonen kuvailee.
Näiden ajatusten vahvistumisesta voi osittain kiittää internetiä. Internet-aikakauden mahdollistamat verkostot ovat tehneet planeetastamme entistä kylämäisemmän luoden todellisuuden, jossa ihmiset ovat kytköksissä toisiinsa uudenlaisilla tavoilla. Tämä on lisännyt yksilön mahdollisuuksia muuttaa maailmaa.
Olemme osa globaalia sykettä
– Niin se vaan on, että kun syöt suklaata, niin eivät ne kaakaopavut viereisestä pellosta tule. Meidän kulutuksen vaikutukset säteilevät todella pitkälle, Salonen toteaa.
Iso osa suomalaisten ihmisten kulutuksesta aiheutuvista ilmastopäästöistä muodostuu ulkomailla. Salosen mukaan esimerkiksi Aasian voidaan katsoa olevan yksi Suomen teollisuusalueista.
– Olemme osa globaalia pulssia ja sykettä. Tämä on lisännyt ymmärrystä siitä, että sillä miten käyttäytyy kuluttajana on merkitystä. On hyvä kysyä itseltään, mitä haluaa ostamalla lisätä meidän planeetalle, ja mitä taas vähentää.
Ympäristön ehdoilla eläminen vaatii luopumista vanhan teollisen ajan ideasta eli materiaalisen vaurauden maksimoimisesta. Salosen mukaan tämä vaatii omien arvojen päivityksen ja pohdintaa siitä, mikä on lopulta yksilölle riittävää.
– Kun otetaan toisenlainen päämäärä ja tunnistetaan elämän hienoimmat hetket, ne ovatkin aineettomia ja niitä voi lisätä loputtomiin.
Ympäristömerkki vastuullisen kuluttamisen keinona
Salosen mukaan ihmiset tarvitsevat ympäristömerkin kaltaista symbolia ohjaamaan kohti vastuullisia valintoja. Merkki helpottaa valinnan tekemistä nykypäivän tuoteviidakossa.
– Jos käy päivittäistavaraostoksilla ja joutuu jokaisen tuotteen kohdalla miettimään koko tuotantoketjun läpi, niin se on todella työlästä. Nämä merkit takaavat sen, että joku on tehnyt työn puolestasi, hän toteaa.
Ympäristömerkki on askel parempaan suuntaan. Sertifioitujen tuotteiden eettiset kysymykset ovat aina kunnossa ja tuotanto on toteutettu mahdollisimman kestävästi. Salosen mielestä olisi ihanteellista, jos vastuullisuuden takaaville merkeille ei enää tulevaisuudessa olisi tarvetta.
– Olisi hienoa, jos näitä merkkejä ei enää tarvitsisi 30 vuoden päästä, vaan kestävyys olisi itsestäänselvää. Sen pitäisi olla, hän kiteyttää.