Varo Viherpesua

Markkinoinnissa näkee usein että mutkia oiotaan hyvillä tarinoilla ja kauniilla kuvilla, valitettavasti myös ympäristöasioissa. Ole tarkkana, äläkä hairahdu viherpesun ansaan.

Kirjoittaja Hanna Sauroja työskentelee Joutsenmerkin markkinointipäällikkönä

Yritysten vastuullisuus, tuotteiden ympäristöystävällisyys ja tiedostavat kuluttajat. Nämä ovat jo pitkään olleet ns. megatrendejä, asioita jotka täytyy ottaa huomioon jotta menestyy ja voi toimia uskottavasti markkinoilla.

Aikana jolloin hyvät tarinat ja kauniit kuvat saavat yrityksen ja tuotteen erottumaan muista, on helppo oikoa mutkia myös ympäristöviestinnässä. Luotetaan siihen, että kuluttajat eivät tiedä tarpeeksi eikä heitä oikeasti kiinnostakaan. Näin heille sitten annetaan suuria lupauksia ja kerrotaan kauniita lauseita asioista, jotka ovat vähän sinne päin.

Esimerkkejä on lukuisia: käytetään harhaanjohtavia sanoja kuten luonnonmukainen, kemikaaliton jne. Kerrotaan jostain epäoleellisesta ympäristöparannuksesta, joka tuotteen elinkaaren kannalta ei ole se tärkein. Saadaan ympäristövastuullisen toimijan leima kun pääasiassa täytetään se mitä lainsäätäjä on toimialalle jo määrännyt muutenkin, mutta kerrotaan tämä vain hienolta näyttävällä materiaalilla.

Tilanne on oikeastaan ihan samanlainen kuin vuonna 1989, jolloin Joutsenmerkki perustettiin. Kuluttajaministerit pyrkivät merkin avulla siihen, että kuluttajat saavat välineen, jonka avulla voivat tarkastaa oikeasti ympäristön kannalta hyvät tuotteet.

Merkin tarkoitus toimii edelleen 26 vuotta myöhemmin. ”Teemme ympäristön kannalta hyvät valinnat helpoksi”. Tämä on brandilupauksemme ja sen eteen teemme työtä.