Tykkäätkö sää?

Mikä tekee Joutsenmerkistä niin pidetyn? Huippuhyvät ympäristömerkityt tuotteet tietysti!

Kirjoittaja Hanna Sauroja on Joutsenmerkin markkinointipäällikkö

Markkinointi&Mainonta -lehdessä oli ajatuksia herättävä blogikirjoitus brändien tunnettuudesta ja pitämisestä. Blogikirjoituksen teesit on helppo allekirjoittaa; on aivan sama kuinka hyvin jokin brändi tunnetaan, jos se ei kuitenkaan aiheuta mitään reaktiota kuluttajassa. Tärkeämpää kuin suuri tunnettuus on se, että kuluttaja pitää brändista ja preferoi sitä valintatilanteessa.

Ympäristömerkin kaltaiselle tuotteita erottelevalle brändille tunnettuus on myös yksi merkittävimpiä tekijöitä, jotta se onnistuu tehtävässään. Kuluttajan täytyy tietää mitä mikäkin merkki oikeasti tarkoittaa ja tuntea merkki. Tunnistamisen täytyy kuitenkin johtaa myös valintaan, jotta kysyntä voisi ohjata valmistajia kehittämään yhä enemmän ympäristön kannalta parempia tuotteita.

Joutsenmerkin huippukorkea tunnettuus – spontaani tunnettuus 54 %, näytettäessä 88 % – on tehnyt siitä myös yhden Suomen arvostetuimmista brändeistä. Tämä arvostus näyttää myös olevan aitoa merkistä pitämistä: 60 % suomalaisista nimeää Joutsenmerkin pidetyimmäksi merkiksi, ja se onkin ylivoimaisesti pidetyin ympäristömerkki. Vaikuttavatko nämä sitten ostopäätöksen tekemiseen? Tutkimuksen antamat ostopreferenssiluvut ovat olleet koko ajan nousussa ja nyt jo 22 % valitsee aina tai usein Joutsenmerkityn tuotteen. Hurja määrä suomalaisia!

Mikä tekee sitten Joutsenmerkistä niin pidetyn? Huippuhyvät ympäristömerkityt tuotteet tietysti! Ilman omaa kokemusta siitä, että merkkiin voi luottaa ja sen avulla saa laatua, kuluttajat eivät olisi ottaneet merkkiä omakseen.