Joutsenmerkittyjä Miild-kosmetiikkatuotteita

Miild: Joutsenmerkki tukee kosmetiikkabrändin kehitystä

Tanskalainen kosmetiikkayritys Miild toi Joutsenmerkittyjä meikkejä markkinoille ensimmäisenä maailmassa. Merkki on tuonut brändille tunnettuutta kuluttajien ja jälleenmyyjien keskuudessa, ja se toimii myös ohjenuorana ympäristölle parempien tuotteiden kehittämisessä.

Vuonna 2013 kaksi tanskalaista meikkitaiteilijaa, Tine Emilie Svendsen ja Tanja Largré, ottivat ison haasteen vastaan. He asettivat tavoitteekseen kehittää kosmetiikkabrändi, joka mullistaisi alaa tarjoamalla sekä allergiaystävällisiä että Joutsenmerkittyjä tuotteita.

Ajatus oman kosmetiikkayrityksen perustamisesta sai alkunsa, koska sekä Tine että Tanja olivat saaneet allergisia reaktioita meikeistä.

– Olin turhautunut alan harhaanjohtavaan markkinointiin. Moni markkinoi tuotteitaan hypoallergeenisina ja kestävinä, vaikka ne olivat kaikkea muuta, Tine Emilie Svendsen kertoo.

Miild: Tine Emilie Svendsen ja Tanja Largré
Joutsenmerkki oli Miildin perustajien, Tine Emilie Svendsenin (kuvassa vasemmalla) ja Tanja Largrén, tavoitteena jo yritystä perustettaessa.

Joutsenmerkki erottuu joukosta

Harhaanjohtavaksi koettu markkinointi ja läpinäkyvyyden puute vakuutti osaltaan Miildin perustajat siitä, että heidän tuotteillaan tulisi sen sijaan olla Joutsenmerkki.

– Niin moni tuntee Joutsenmerkin, ja se tuo myös turvaa, kun lanseeraa markkinoille uusia tuotteita. Merkin kokonaisvaltainen ote on myös vahvuus. Kun perehdyin vaatimuksiin tarkemmin, minullekin kirkastui, miten monia näkökulmia niissä huomioidaan. Tämä lähestymistapa käy täysin järkeen, Svendsen sanoo.

– On tärkeää pitää huolta itsestään, mutta yhtä lailla myös ympäristöstä. Joutsenmerkki huomioi molemmat, ja juuri se tekee merkistä niin vahvan.

Vuonna 2017 Miild lanseerasi ensimmäiset Joutsenmerkityt tuotteensa, esimerkiksi puuterin, luomivärin ja peitevoiteen.

– Olemme saaneet paljon kiitosta jälleenmyyjiltä. He tuntevat Joutsenmerkin tiukat vaatimukset ja ovat olleet vaikuttuneita saavutuksestamme. Kuluttajatkin ovat ottaneet tuotteet hyvin vastaan. Joutsenmerkin ansiosta hyllyltä voi napata tuotteen huoletta, ilman että tarvitsee itse tutkia sen taustoja. Se työ on jo tehty.

On tärkeää pitää huolta itsestään, mutta yhtä lailla myös ympäristöstä. Joutsenmerkki huomioi molemmat, ja juuri se tekee merkistä niin vahvan.

Tine Emilie Svendsen, Miild

Merkki tuo mielenrauhaa ja aihetta ylpeyteen

Miild on viidessä vuodessa saavuttanut tukevan jalansijan Tanskan markkinoilla, jossa brändin tuotteita myydään 200 Matas-liikkeessä. Tuotteita on saatavilla myös Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Hollannissa, ja esimerkiksi Lyko-verkkokaupan kautta myös Suomessa.

Tine Emilie Svendsenille Joutsenmerkki on ylpeydenaihe, ja kolmannen osapuolen sertifikaatti tuo yrittäjälle myös mielenrauhaa.

– Voimme huoletta käyttää Joutsenmerkin hyväksymiä ainesosia, mutta myös merkin kokonaisvaltaisuus on tärkeää. Se tekee merkistä meille hyvän vastuullisuustavoitteiden oppaan.

Alusta asti Miildin perustajille oli selvää, että tuotteiden pakkausten tulisi sisältää niin vähän muovia kuin mahdollista. Joutsenmerkin vaatimusten täyttämiseksi myös metallin määrää on rajoitettava. Siksi Miildin puuterit, luomivärit ja monet muut tuotteet on pakattu 70 prosenttisesti kierrätetystä pahvista tehtyihin pakkauksiin.

Joutsenmerkki vaikuttaa paljon myös Miildin tuotteiden sisältöön. Vaikka tiukat vaatimukset tuovat haasteitakin, Miildillä se nähdään vahvuutena.

– Joutsenmerkki pitää meidät ajan tasalla kehityksestä, ja parannamme toimintaamme jatkuvasti. Korkealle asetetut tavoitteet ja tiukat vaatimukset voivat pidentää tuotekehitystä, mutta se on sen kaiken arvoista.

Miild

  • Perustettu Tanskassa vuonna 2017
  • Kaikki Miildin meikit ja muut kosmetiikkatuotteet ovat Joutsenmerkittyjä
  • Tällä hetkellä kahdeksan työntekijää
  • Tuotteita myydään Pohjoismaiden lisäksi esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa