Maineenhallinta on tekoja

Maineenhallinta vaatii paljon työtä. Ongelmat kannattaa välttää tekemällä asiat kunnolla jo etukäteen. Lue miten Joutsenmerkki voi auttaa tässä työssä.

Viime viikolla erästä turkulaista ravintolaa ravisteli pienimuotoinen kriisi. Ravintola tarjosi asiakkailleen meritaimenen mätiä. Ongelmalliseksi asian tekee se, että luonnonvarainen meritaimen on luokiteltu äärimmäisen uhanalaiseksi. Seuraava luokituksen taso on luonnosta hävinnyt.

Kriisin seurauksena vesilasi kuohahti sosiaalisessa mediassa ja aihe päätyi YLEn uutisiin. Ravintola hoiti kriisiviestinnän oppikirjan mukaisesti. Ravintola toimi nopeasti, myönsi virheensä, pyysi anteeksi ja lahjoitti mädistä saadut myyntituotot vaelluskalojen suojeluun.

Vastaavaa voisi sattua muillekin. Ravintoloiden kannalta on haastavaa, että kalastetulle kalalle ei ole toimivaa jäljitettävyys- tai varmennusjärjestelmää. Ravintolan pitää itse tietää mitä ostaa, tai luottaa siihen että kalastaja tietää mitä myy. Yksi ratkaisu tähän – ja moneen muuhunkin – ongelmaan on Joutsenmerkki.

Joutsenmerkin kriteerit asettavat ravintolalle tiukkoja vaatimuksia. Osa niistä koskee käytettäviä raaka-aineita. Joutsenmerkin kriteerit kieltävät meritaimenen käytön. Toki vaatimuksia on muitakin, ravintolan tulee mm. tarjota kasvisruokaa, käyttää luomua sekä tietää kalan ja lihan alkuperä. Joutsenmerkitty ravintola ei saa tarjota tiettyjä kala- ja äyriäislajikkeita, eikä geenimodifioituja (GMO) ruoka-aineita.

Käytännössä Joutsenmerkki auttaa ravintolaa kehittämään itselleen järjestelmän, jonka avulla se hankkii vain ympäristölle hyviä tuotteita: niin ruoka-aineita kuin puhdistuskemikaalejakin. Tämä edellyttää rakenteen luomista, tietoa siitä mitä voi hankkia ja mitä ei, henkilökunnan kouluttamista, seurantaa ja raportointia.

Joutsenmerkki onkin hyvä keino maineen hallintaan. Paras työ maineen eteen on ennakoivaa. Asiat tehdään alusta alkaen niin hyvin, että niiden edessä voi seistä selkä suorana. Hoitaa hommat niin, että kriisiviestintää ei jouduta tekemään.

Kirjoittaja Antti Lehmuskoski toimii Joutsenmerkin myyntipäällikkönä.