Kestävä kuluttaminen – kenen vastuulla?

Kuluttaminen on kovin helppoa ja samalla niin vaikeaa. Kuluttamiseen liittyy paljon ristiriitoja: pitäisi yhtä aikaa kuluttaa talous nousuun, olla trendikäs, löytää paras diili, suosia suomalaista, miettiä ympäristöasioita ja eettisyyttä sekä viettää Älä osta mitään -päivää.

Kuluttajalla ei ole helppoa, sillä vastuulliseen kuluttamiseen liittyy monenlaisia kysymyksiä, joihin on hankala saada vastauksia. Pitäisi miettiä sosiaalista vastuuta ja ympäristöä. Ostopäätöstä tehdessä pitäisi selvittää, mistä tuotteen palmuöljy on peräisin, miten se on vaikuttanut luonnon monimuotoisuuteen, onko tuotteessa mikromuoveja, onko valmistuksessa käytetty lapsityövoimaa tai ehkä johdettu jätevedet suoraan vesistöön. Lista on loputon ja siinä on pohdittavaa kerrakseen.

Jos kysymyksiä on paljon, niin toisaalta tietoakin on hankala saada. Kuluttajana en useinkaan ole saanut vastausta, kun olen kysynyt nk. erityistä huolta aiheuttavista kemikaaleista, vaikka EU:n kemikaalilainsäädäntö velvoittaa valmistajat ja maahantuojat vastaamaan tähän kysymykseen. Työssänikin huomaan, että tiedon saaminen on välillä hyvin vaikeaa muun muassa pitkien ketjujen vuoksi.

Pelasta maailmaa vähän joka päivä

Jotain olisi kuitenkin tehtävä, sillä jos kaikki kuluttaisivat kuten suomalaiset, olisi maapallon uusiutuvat resurssit tältä vuodelta jo käytetty.

Kenen vastuulla vastuullinen kuluttaminen sitten on? Sinun ja minun kuluttajina? Joutsenmerkin ja muiden vastuullisuusmerkkien? Kauppojen? Päättäjien? Median? Ei kenenkään?

Kuluttaja on kuningas, sanotaan. Mutta vastuuta vastuullisuudesta ei valitettavasti voida kaataa kuluttajan tai kenenkään muun harteille yksinään, vaan sen täytyy olla meillä kaikilla yhdessä. Poliitikoilta tarvitaan päätöksiä, jotka edesauttavat vastuullista kuluttamista. Vastuullisuusmerkkien tehtävä on osoittaa parhaat valinnat ja tuottaa luotettavaa tietoa niistä. Kaupan tulisi tehdä valikoimastaan entistä vastuullisempi. Median tulisi kertoa kuluttamisen ongelmista ja vastuullisuudesta.

Mitä me kuluttajat sitten voimme tehdä? Voimme vaatia enemmän kaupoilta ja päättäjiltä. Omassa arjessa voimme valita aina vähän paremmin ja muuttaa tapojamme vaikka yksi tuote kerrallaan: esimerkiksi jättää mikromuovit ja muovikassit kauppaan, vaihtaa vastuullisuusmerkittyyn tuotteeseen tai kohtuullistaa kuluttamista. Väitän, että kannattaa edetä askel kerrallaan ja pienistä edistysaskeleista iloiten. Liian suuret tavoitteet helposti lannistavat. Joutsenmerkkikin kehottaa pelastamaan maailmaa vähän joka päivä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittaja Terhi Uusitalo on vastuullinen kuluttaja ja Joutsenmerkin asiantuntija. Uusitalo on mukana keskustelussa, jonka Joutsenmerkki, Pro Luomu, Marttaliitto, Suomen Tekstiili & Muoti ja Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys järjestävät SuomiAreenassa Porissa 19.7. klo 16-17 Puuvillan kauppakeskuksessa. Tervetuloa!