Joutsen lentää uljaasti kohti uusia pesimäalueita

Olen nyt toista kuukautta töissä Ympäristömerkinnässä ja alan pikkuhiljaa ymmärtää, miten hienoja asioita saan olla edistämässä.

Hiljattain julkaistussa bränditutkimuksessa Joutsenmerkki on säilyttänyt viidennen sijan Suomen arvostetuimpien brändien listalla. Hieno sijoitus! Tutkimuksessa oli mukana esikarsinnan jälkeenkin liki tuhat toinen toistaan hienompaa brändiä.

Joutsenmerkin sijoitus tällä listalla kertoo mielestäni kahdesta asiasta. Ensinnäkin kestävä kehitys ja ympäristöarvot ovat nyt enemmän kuin koskaan in. Suuri joukko kuluttajia haluaa elää kestävän elämäntyylin mukaan. Toisaalta tätä arvokasta brändiä ja sen sisältöä on osattu vaalia hyvin. Joutsen ei ole saanut matkan varrella juurikaan tahroja siipiinsä, puhumattakaan että olisi kohdannut suoranaista sulkasatoa. Tässä jatkuvasti kehittyvät, avoimeen osallistamiseen perustuvat, puolueettomat ja tasapuolisen tiukat kriteerit, ovat varmasti olleet avainasemassa.

Joutsenmerkki asettaa riman korkealle

Ehkä olet jo huomannut, että Joutsenmerkki on viime aikoina tehnyt aivan uusia aluevaltauksia. Tänä päivänä lapset leikkivät jo iloisesti Suomen ensimmäisessä Joutsenmerkityssä päiväkodissa Hyvinkään Kenttäkadulla. Aivan uusimpia Joutsenmerkin aluevaltauksia ovat sijoitusrahastot ja tekstiilejä sisältävät lastentarvikkeet kuten lastenvaunut tai turvaistuimet. Mahdollisuudet harjoittaa todistetusti kestävää elämäntapaa helpottuvat jatkuvasti.

Miksi yhä useampi yritys haluaa liittää oman brändinsä viereen Joutsenmerkin? Suomen viidenneksi arvostetuimman brändin tuki yrityksen imagon luomisessa on yksi hyvä syy. Joutsenmerkki toimii myös hyvänä kirittäjänä yrityksen omassa ympäristötyössä ja asettaa riman yhä korkeammalle. Ja onhan Joutsenmerkki huomattavasti helpompi tapa kertoa suurelle yleisölle yrityksen ympäristötyöstä kuin esimerkiksi GRI-ohjeen mukaan laadittu vastuullisuusraportti. Ja jos yritys sattuu tarjoamaan tuotteita tai palveluita julkiselle sektorille, Joutsenmerkki voi uuden hankintalainkin mukaan olla vähimmäisvaatimus päästä edes mukaan tarjouskilpailuun.

Mielenkiinnolla katselen aitiopaikalta, minne kaikkialle Joutsen lentää ja missä uudet untuvikot tekevät ensilentonsa.

Kirjoittaja Kimmo Nekkula toimii Joutsenmerkin myyntipäällikkönä