Hajusteeton vai hajuton pyykinpesuaine?

KiiltoCleanin tuotekehityskemisti Tomi Peltonen pohtii blogikirjoituksessaan, mitä hajusteettomalta tuotteelta odotetaan? Saisiko tuotteessa olla minkäänlaista hajua vai oletetaanko, että hajusteeton tuote on myös hajuton tuote?

Kirjoittaja Tomi Peltonen on KiiltoClean Oy:n tuotekehityskemisti

Kun istuin eräänä päivänä linja-autossa, matkustaja pyysi vierustoveria vaihtamaan paikkaa hänen kanssaan. Täydessä linja-autossa paikkaa ei päässyt vaihtamaan pidemmälle. Häntä alkoi yskittää ja aivastuttaa, koska vieressä käytävällä seisoi henkilö, jolla oli vahvan tuoksuista hajuvettä. Samankaltaisen reaktion olisi yhtä hyvin voinut aiheuttaa vaatteisiin jäänyt voimakas pyykinpesuaineen tuoksu.

Ikkunapaikalle siirryttyään henkilö kiitteli ja kertoi olevansa vakavasti tuoksuyliherkkä. Allergia- ja astmaliiton mukaan väestöstämme 10–40 % kärsii tuoksuyliherkkyydestä. Siksi tarve miedontuoksuisille ja hajusteettomille tuotteille onkin lisääntynyt.

Mutta mitä itse asiassa hajusteettomalta tuotteelta odotetaan? Saisiko tuotteessa olla minkäänlaista hajua vai oletetaanko, että hajusteeton tuote on myös hajuton tuote?

Täysin hajutonta tuotetta on vaikea löytää, sillä tuotteissa käytetyillä raaka-aineilla on yleensä ominaistuoksunsa. Varsinkin saippuat ja muut pinta-aktiiviset aineet aiheuttavat hajusteettomille tuotteille niiden tyypilliset ominaistuoksut. Jotkut raaka-aineet voivat aiheuttaa pistävää tai tunkkaista hajua ja toiset voivat muuttaa tuotteen miellyttävän hedelmäisen tai raikkaan tuoksuiseksi.

Tuotteen merkitseminen hajusteettomaksi auttaa hajusteallergiasta kärsiviä löytämään itselleen sopivan tuotteen, mutta tuoksuyliherkkyyttä potevalle hajusteeton ei välttämättä kerro kaikkea.

Tuotekehittäjänä en joudu pohtimaan pelkästään yksittäisten aineiden tuoksua vaan myös sitä, miten aineet vaikuttavat toistensa tuoksuihin lopullisessa tuotteessa. Toisinaan jopa jo pienillä muutoksilla saadaan aikaiseksi täysin erilainen lopputuoksu.

Vääriä mielikuvia puhtaudesta

Normaalisti pyykinpesuaineiden tuoksua muokataan hajusteilla. Pyykinpesuaineiden hajusteet ovat yhdisteitä, joiden on tarkoitus jäädä tekstiileihin kiinni ja vapauttaa tuoksua vielä pesun jälkeenkin.

Hajusteilla voidaan myös luoda vääriä mielikuvia puhtaudesta. Jos pyykki ei pesun jälkeen tuoksu, osa ihmisistä pohtii tuliko pyykki puhtaaksi.

Sen sijaan miedosti tuoksuvien pinta-aktiivisten aineiden ei ole tarkoitus jäädä kiinni tekstiileihin. Ne osallistuvat pesuprosessissa lian irrottamiseen ja huuhtoutuvat huuhteluveden mukana pois tekstiileistä.

Tuoksuyliherkkyydestä on toistaiseksi vain vähän tietoa, joten on vaikea arvioida, voiko esimerkiksi hedelmäisen tuoksuinen pinta-aktiivinen aine aiheuttaa myös samoja allergiaperäisiä reaktioita kuin hedelmäisen tuoksuisen hajusteen käyttö. Herkistyykö tuoksuyliherkkä tietynlaiselle kemialle vai tietyn tyyppiselle tuoksulle? Tästä syystä hajusteettomista tuotteista pyritään tekemään mahdollisimman hajuttomia, jolloin vältetään mielikuvat tuotteen sisältämästä hajusteesta. Näin myöskään hajusteettomien tuotteiden ostajille ei tule pettymyksiä, jos he olivatkin oikeastaan etsimässä lähes hajutonta tuotetta.

Hajusteetonta tuotetta ostaessa ei siis voi aina olettaa saavansa hajutonta tuotetta. Pitääkö kuivaan pyykkiin ylipäätänsä jäädä tuoksua vai voisiko tulevaisuudessa miellyttävän miedolta tuoksuvat pinta-aktiiviset aineet tai muut vastaavat yhdisteet korvata jopa kokonaan hajusteet pyykinpesuaineissa?

Tiesitkö, että

  • Kiilto Kodinhoitotuotteista  lähes 50% on Joutsenmerkki-tuotteita. Ammattituotteissa vastaava luku on yli 70%. KiiltoClean haluaa kuulua ympäristöasioissa parhaiden joukkoon!

Lue myös