Ympäristövastuullisuus on tänä päivänä osa kaikkien yritysten toimintaa, enemmän tai vähemmän. Monella edelläkävijällä ympäristövastuutyö on kiinteä osa strategiaa eikä sitä enää käsitellä omana asianaan erillään tuotekehityksestä, tuotannosta, markkinoinnista ja myynnistä.
Syksy on Kick offien ja myyntikoulutusten luvattua aikaa. Loppuvuoden myyntitavoitteissa on kurottavaa ja viestiä pitää kirkastaa. Tällöin on hyvä kerrata miksi tuotteessa on Joutsenmerkki ja mitä hyötyä siitä voi saada.
Viestinnän ihmisenä sanoilla on minulle suuri merkitys. Joskus jokin sanonta tai sanapari uppoaa heti ja saa aikaan wau-tunteen. Sitten on niitä, jotka eivät tee tätä vaan kuulostavat tylsältä jorinalta. Sanapari julkiset hankinnat kuuluu tähän viimeksi mainittuun kategoriaan.
Olin ensimmäistä kertaa elämässäni kesätöissä – Joutsenmerkissä. Tässä viisi asiaa, jotka opin ja jäivät parhaiten mieleen kesäaherruksesta. Joutsenmerkki edistää kestävää kehitystä ja auttaa kuluttajaa valitsemaan…
Melkein jokaisella suomalaisella on mielikuva Joutsenmerkistä ja Joutsenmerkityistä tuotteista. Monelle Joutsenmerkityt päivittäistavarat kuten pesuaineet, kosmetiikka tai talouspaperi ovat kaupan hyllyltä tuttuja. Mutta millainen on Joutsenmerkitty kerrostalo?
Oletko koskaan miettinyt millä energialla aamukahvisi, makeishyllyn herkut tai kesän grillieväät valmistuvat?
Moni siivouspalvelu mainostaa käyttävänsä Joutsenmerkittyjä puhdistusaineita. Hienoa, näin vähennetään ympäristövaikutuksia! Vaikka aineet ovat Joutsenmerkittyjä, niin harva siivouspalvelu kuitenkaan on Joutsenmerkitty. Eikö kannattaisi?
KiiltoCleanin tuotekehityskemisti Tomi Peltonen pohtii blogikirjoituksessaan, mitä hajusteettomalta tuotteelta odotetaan? Saisiko tuotteessa olla minkäänlaista hajua vai oletetaanko, että hajusteeton tuote on myös hajuton tuote?
Markkinoinnissa näkee usein että mutkia oiotaan hyvillä tarinoilla ja kauniilla kuvilla, valitettavasti myös ympäristöasioissa. Ole tarkkana, äläkä hairahdu viherpesun ansaan.
Tiedätkö mitä asiakkaasi haluavat? Tai mitä mahdolliset uudet asiakkaasi arvostavat? Suurin osa yrityksistä tietää. Mutta aina välillä asiakkailta löytyy ajatuksia, joita ei ole sanottu ääneen. Niihin kannattaa tarttua.