Anteeksi, mutta myyntimme kaipaa lisäarvoa ja hyviä argumentteja

Syksy on Kick offien ja myyntikoulutusten luvattua aikaa. Loppuvuoden myyntitavoitteissa on kurottavaa ja viestiä pitää kirkastaa. Tällöin on hyvä kerrata miksi tuotteessa on Joutsenmerkki ja mitä hyötyä siitä voi saada.

Meihin otetaan usein yhteyttä ja pyydetään apua myyjien koulutukseen. ”Anteeksi, mutta myyntimme kaipaa lisäarvoa ja hyviä argumentteja”. Tai ”Voisitteko tulla kertomaan mitä hyötyä meidän asiakkaamme saavat Joutsenmerkistä?”. Ja mehän tulemme mielellään!

Alkusyksy on Kick offien ja myyntikoulutusten luvattua aikaa. Loppuvuoden myyntitavoitteissa on kurottavaa ja viestiä pitää kirkastaa. Tällaisessa tilanteessa on hyvä teroittaa myyjille, minkä takia heidän tuotteillaan on Joutsenmerkki. Ja miten he voivat käyttää Joutsenmerkkiä myyntitilanteessa.

Olen itse ollut viikon aikana pitämässä kaksi koulutusta. Ensimmäisellä kerralla teemana oli mikrokuituiset siivousvälineet, toisella kerralla maalit. Ja lisää koulutuksia on tulossa. Vaikka toimialat vaihtelevat, ydinviesti kaikissa koulutuksissa on sama. Yrityksestä ja tuotteesta riippumatta myyjä voi sanoa, että Joutsenmerkitty tuote on hyvä valinta ympäristölle. Lisäksi Joutsenmerkitty tuote on laadukas ja käyttäjälle turvallinen.

Näistä seikoista pitävät huolet Joutsenmerkin tiukat ja monipuoliset kriteerit. Niiden vaatimukset ottavat aina huomioon ympäristön, käyttäjän ja laadun. Esimerkiksi mikrokuituisten siivousvälineiden osalta edellytetään, että ne puhdistavat tehokkaasti, kestävät pitkään, eikä niissä ole ympäristölle tai terveydelle haitallisia kemikaaleja.

Lamput syttyvät

Koulutusten vetämisessä kivointa on, kun näen lamppujen syttyvän. Myyjät eivät aina tiedä mitä lisäarvoa Joutsenmerkki voi tuoda heidän omille asiakkailleen. Esimerkiksi kaikille ei ole selvää, että Joutsenmerkki asettaa tiukan raja-arvon mikrokuituliinojen sisältämälle formaldehydille. Tämä on siivoojalle hyvä juttu, sillä formaldehydi on herkistävä kemikaali, jonka myös epäillään aiheuttavan syöpää. On hauskaa, kun voin tuoda esille uusia argumentteja myyntitilannetta varten.

Lisäksi nautin siitä, kun pystyn antamaan pieniä vinkkejä kokeneillekin myyjille. Viime koulutuksessa juuri totesimme yhdessä, että rautakaupassa yksi todennäköisin Joutsenmerkityn maalin ostaja on pienten vauvojen isä tai äiti. Ja ihan syystäkin, mitäpä me vanhemmat emme olisi valmiita maksamaan oman lapsemme hyvinvoinnista!

Kirjoittaja Antti Lehmuskoski toimi aiemmin Joutsenmerkin myyntipäällikkönä.