076_siivouspalvelut1000

Siivousalan suurin ongelma

Siivousalan suurimmaksi ongelmaksi väitetään usein huonoa laatua. Taaskaan ei ole siivottu kunnolla. Tai osaamatonta henkilökuntaa, liian pieniä palkkoja tai harmaata työvoimaa. Yksittäisissä tapauksissa näin voikin olla. Mutta kaikki nämä ovat vain oireita jostain isommasta. Varsinainen ongelma löytyy syvemmältä.

Siivousalla yrityksiä on paljon, uuden yrityksen perustaminen ei vaadi isoja investointeja ja alalle on helppo tulla. Eli tarjontaa riittää. Siksi alalla on pienet katteet ja tiukka hintakilpailu. Tarkan markan ostajalle tämä on hyvä asia: aina löytyy joku, joka tekee vielä halvemalla.

Ongelma vain on se, että halvan yksikköhinnan siivouksien lisäksi kilpailluilta markkinoilta pitäisi löytyä myös erikoistuneita siivouspalveluita. Laatusiivous, joustava siivous, Bling-bling -siivous de Lux, allergiavapaa siivous, ympäristösiivous, Reilu siivous, Kosher-siivous jne. Vaan kun aina ei löydy.

Keskusteluissa siivouspalveluyritysten kanssa nousee säännöllisesti esiin yksi asia: Asiakas ei maksa. Asiakas ei ole valmis maksamaan edes laadukkaasta ja riittävästä siivouksesta. Miten hän voisi maksaa jostain vielä paremmasta?

Tilanne on surkea, jos osa siivouspalveluyrityksistä kokee asian näin. Jos asiakas ei maksa, hintaa alennetaan entisestään, toimintaa pyöritetään pienillä katteilla, kehitystoimintaan ei ole varaa eikä mikään muutu. Negatiivinen oravanpyörä ruokkii itseään.

Tilanne ei kuitenkaan valitettavasti muutu hokemalla, että asiakas ei maksa. Toimintaa pitää lähteä rohkeasti kehittämään ja hakemaan sellaisia asiakkaita, jotka maksavat. Pitää luoda tarpeita, tarinoita ja uusia palvelumalleja.

Tarinat tietysti tarvitsevat taustalleen ihan oikeita tekoja. Joutsenmerkin kautta siivouspalvelu saa nämä molemmat. Joutsenmerkki takaa sen, että siivouspalvelu kuormittaa ympäristöä vähemmän. Joutsenmerkitty siivous on myös laadukas. Se parantaa sisäilmaa, viihtyvyyttä ja työtehoa. Joutsenmerkki antaa käyttöösi myös mahtavan tarinan. Maailman pelastamisen.

Anna asiakkaallesi mahdollisuus pelastaa maailmaa vähän joka päivä. Siitä he ovat valmiit maksamaan.

 

Mitä hyötyä Joutsenmerkistä voi saada?
Joutsenmerkki on tunnettu ja arvostettu merkki, joka vaikuttaa ostajan päätökseen. Ota selvää mitä hyötyä Joutsenmerkistä voi saada, lue kooste Joutsenmerkkiin liittyvistä tutkimustuloksista ja Joutsenmerkkiä käyttävien yritysten kokemuksista.

Lataa tutkimustulokset tästä

 

Blogin kirjoittaja Antti Lehmuskoski työskentelee Joutsenmerkin myyntipäällikkönä.

Blogin kirjoittaja Antti Lehmuskoski työskentelee Joutsenmerkin myyntipäällikkönä.

Kommentoi