Hanna Sauroja

Uusi hankintalaki tulee lisäämään ympäristömerkittyjen tuotteiden kysyntää

Suomen uusi hankintalaki on tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä ja sen pitäisi tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella. Laki perustuu EU-direktiiviin ja sen tavoitteena on muun muassa korostaa vastuullisten hankintojen merkitystä ja tehdä näiden huomioiminen helpommaksi hankintayksiköille.

Uusi laki antanee hankkijoille mahdollisuuden vaatia tiettyä ympäristömerkkiä vakuudeksi siitä, että hankittavan tuotteen tai palvelun ympäristöominaisuudet täyttyvät. Tätä mahdollisuutta hankkijat odottavat ja toivovat lain tuovan siten helpotusta heidän mahdollisuuksiinsa valita vastuullisesti.

Vastuullisuusmerkkien keväällä teettämässä tutkimuksessa 32 % haastatelluista hankintapäättäjistä oli täysin samaa mieltä väittämästä, että jatkossa Joutsen- tai EU-ympäristömerkkiä tulisi vaatia kunnan hankinnoissa ja 77 % oli täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että hankintalain muutos tulee lisäämään heidän vastuullisesti merkittyjen tuotteiden hankintoja.

Tarjonta kuntoon

Selvää on, että hankintalaki tulee lisäämään ympäristömerkittyjen tuotteiden kysyntää. Monelle yritykselle tähän kysyntään vastaaminen voi tulla vastaan nopeasti ja melko lyhyillä kilpailutusaikatauluilla. Vastaamiseen ei jää riittävästi aikaa tai asia pitäisi laittaa kuntoon hyvinkin kireällä aikataululla, jolloin se voi olla jopa mahdotonta. Siksi kannattaisikin lähteä vastaamaan tähän kysyntään jo etukenossa ja laittaa oma ympäristömerkittyjen tuotteiden tarjonta kuntoon.

Yritys voi ottaa strategiakseen tarjota kattavan valikoiman ympäristömerkittyjä tuotteita tai niin, että ainakin jotkin tarjottavista tuotteista ovat ympäristömerkittyjä. Merkin hakemisen aiheuttamat kustannukset voidaan kuitata nopeastikin, kun yksi tai useampi kunta päättää vaatia merkkiä tai merkin kriteereiden täyttymistä hankinnoissaan.

Mutta varmaa on se, että Joutsen- tai EU-ympäristömerkin luvanhaltijana yritys on valmistautunut tuleviin lain vaatimuksiin ja on aina edelläkävijöiden joukossa!


Kirjoittaja Hanna Sauroja toimii Ympäristömerkinnän markkinointipäällikkönä

Lataa lisämateriaalia:

Joutsenmerkki teetti keväällä 2016 yhdessä Reilun kaupan ja Luomun kanssa kyselyn kuntien hankintapäättäjille. Lataa kyselyn tulokset ja perehdy tarkemmin siihen mitä kuntien hankintapäättäjät ajattelevat.

Lataa tutkimus tästä
Kommentoi